Organisation och ledarskap
Organisationen
Vår organisation består av ett kompetenscenter för forskning och tjänster, ett kompetenscenter för utveckling och stöd och enheter som hör till dessa.
Kompetenscentret för forskning och tjänster ansvarar för Arbetshälsoinstitutets forsknings- och utvecklingsverksamhet, expertarbete som syftar till samhällelig påverkan och serviceaffärsverksamhet – det vill säga ledning av verksamheten i förhållande till externa kunder.
Kompetenscentret för utveckling och stöd ansvarar för Arbetshälsoinstitutets interna utveckling och digitalisering, personal-, kommunikations- och ekonomiärenden och det operativa stödet.
Ledarskap
Arbetshälsoinstitutets högsta beslutande organ är direktionen. Social- och hälsovårdsministeriet utser direktionen för tre år åt gången. Direktionen har utöver överhöghetsrätt även representanter för arbetsmarknadsorganisationer.
Arbetshälsoinstitutet leds av en generaldirektör. Generaldirektören stöds i institutets strategiska ledning av ledningsgruppen vars medlemskår består utöver generaldirektören av direktören för kompetenscentret för forskning och tjänster, direktören för kompetenscentret för utveckling och stöd och direktörerna för de enheter som tillhör dessa center. Ledningsgruppens uppgift är att säkerställa att strategin förverkligas, förstärka Arbetshälsoinstitutets roll i utvecklingen av arbetslivet och bygga institutets interna samarbete och förtroende.
Arbetshälsoinstitutets serviceaffärsverksamhet styrs av styrgruppen för Arbetshälsoinstitutets tjänster. Forskningen och expertarbetet leds av statsandelsverksamhetens styrgrupp. Utöver generaldirektören är även direktörerna för båda kompetenscentren medlemmar i båda styrgrupperna. Uppdraget som styrgruppernas tekniska sekreterare utförs av generaldirektörens sekreterare.