Työterveyslaitoksen DigiHyöty-hankkeessa autamme pieniä ja keskisuuria yrityksiä digitaalisten järjestelmien käytössä sekä sosiaalisen median haasteissa. Pohdiskelen tässä blogikirjoituksessa sosiaalisen median hyötyjä pienen yrityksen näkökulmasta.
1. Osa ostokulttuuria
Sosiaalinen media on nykyään hyvin olennainen osa ostokulttuuria. Paljon jo ihan kauppaakin käydään suoraan somealustoilta, mutta sosiaalisen median syövereistä etsitään tietoa, kokemuksia ja arvioita itse tuotteesta tai palvelusta.
Yhä useammin tietoja yrityksestä haetaan etsimällä ensin tämän sosiaalisen median kanavia, kuten Facebook-sivuja. Jos yrityksestä ei löydy mitään, siirrytään herkästi jonkin kilpailijan sivuille, jotka tarjoavat ajankohtaista tietoa.
2. Lyömätön markkinointikanava
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä markkinointikanavista. Siellä taitavalla suunnittelulla pystyy tekemään pienellä rahalla vaikuttavaa työtä, ja vähän suurempi panostus saattaa nostaa esimerkiksi verkkokaupan kävijämääriä huomattavasti.
Somessa viestiessä onkin tärkeää pitää mielessä tavoitteet ja kuluttajan järkevä ohjaaminen eteenpäin, oli kyseessä sitten kehotus vierailla verkkokaupassa tai osallistua kilpailuun.
3. Asiakaspalaute ja yhteydenpito
Pienelle yritykselle some voi olla myös kriittisen tärkeä suoran palautteen kanava. Missä muualla saisit tietää yhtä nopeasti, laajalta yleisöltä tai suoraan asiakkaalta mahdollisista epäkohdista ja huolista?
Somessa ihmiset uskaltavat myös kysyä ja arvostella matalalla kynnyksellä, jos yritys itse näyttää keskustelevalta ja helposti lähestyttävältä. Nopea reagointi esimerkiksi potentiaalisen asiakkaan kysymyksiin saattaa ratkaista mahdollisen asiakkuuden hyväksesi.
4. Brändinrakentaja numero 1
On hyvin mahdollista, että muut markkinointikanavat ovat tehokkaampia, jos mitataan vaikka mainonnasta syntyvää suoraa myyntiä. Somessa pystyt kuitenkin kertomaan oman brändisi tarinan joka päivä. Mikä tekee sinun brändistäsi erityisen?
Somessa juuri sinun kohderyhmällesi personoitu, viihdyttävä ja hyödyllinen sisältö kertoo brändisi sanomasta. Hyvä, nopea reagointi asiakaspalautteeseen luo mainettasi. Mahdollisuudet ovat loputtomat. Sosiaalista mediaa yrityskäytössä on helppo hehkuttaa. Pidä kuitenkin jalat maassa, vaikka pää pyörisikin pilvissä! Jokaisella some-kanavalla on omanlaisensa käyttötarkoitus, yleisö ja kulttuuri. Kannattaa ensin tutustua kanaviin ja alustoihin ja opetella kunkin omat lainalaisuudet.
Onnistuneen some-näkyvyyden taustalla on myös tehokas kanavastrategia ja selkeästi asetetut mittarit, joista kirjoitan tämän blogisarjan seuraavassa osassa.
Kommentointi