Työterveyslaitoksen mediatiedote 24.1.2023
Opas on tuotettu Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla -hankkeessa, jonka tavoitteena oli kartoittaa viimeaikaisten muutosten vaikutuksia palvelualojen työhön. Hankkeessa etsittiin myös ratkaisuja työhyvinvoinnin kannalta ongelmallisiin kehityskulkuihin.
– Erityisesti työn henkisen ja fyysisen kuormituksen sekä kiireen lisääntyminen ovat huolestuttavia kehityssuuntia. Lisäksi työpaikoilla toivutaan koronan rasituksista ja työvoimasta on pulaa. Perehdytyksen laatuun panostamalla voidaan alusta lähtien tukea alojen ammattilaisia työssään, toteaa erikoistutkija ja projektipäällikkö Sara Lindström Työterveyslaitoksesta.
Kiireen kokemus ja tyytymättömyys perehdytykseen korostuvat
Kaksivuotisessa tutkimushankkeessa toteutettiin kaksi laajaa palvelualojen työntekijöille suunnattua kyselyä vuosina 2021 ja 2022. Tietoa verrattiin vuonna 2008 kerättyyn vastaavaan aineistoon. Vastaajat työskentelivät kaupan alalla, majoitus- ja ravintola-alalla sekä kiinteistöpalvelualalla.
Työhyvinvointia uhkaavat aiempaa vaihtelevammat työajat yhdistettynä heikentyneisiin mahdollisuuksiin vaikuttaa työaikoihin ja työvuoroihin. Kiirettä kokevien työntekijöiden osuus on kasvanut merkittävät 15–20 prosenttiyksikköä alasta riippuen. Työnsä fyysisesti ja henkisesti raskaaksi kokevien osuus on lisääntynyt 30–40 prosenttiyksiköllä.
Tyytyväisyys perehdytykseen on laskenut palvelualoilla jopa 5–10 prosenttiyksikköä alasta riippuen. Enää noin 60 prosenttia palvelualojen työntekijöistä kokee, että hänet on perehdytetty työhönsä hyvin.
– Muuttuneessa tilanteessa tarvitaan työkykyjohtamisen tehostamista, jolla voidaan vaikuttaa sekä pito- että vetovoimaan työpaikoilla. Tärkeitä keinoja ovat muun muassa kunnolliseen perehdytykseen panostaminen, töiden organisointi muutokset huomioiden, työaikoihin liittyvien vaikutusmahdollisuuksien lisääminen sekä esihenkilön tuen varmistaminen, toteaa vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen Työterveyslaitoksesta.
Työn imu ei ole vähentynyt
Palvelualoilla nähdään kuitenkin myös positiivista kehitystä monilla työelämän osa-alueilla. Uhkaavat tilanteet ja asiakasväkivalta ovat vähentyneet viimeisen 15 vuoden aikana. Tyytyväisyys lähijohtamiseen, esihenkilöltä ja työtovereilta saatavaan tukeen sekä tunnustuksen saamiseen hyvästä työstä ovat kehittyneet suotuisasti. Aloilla koetaan edelleen usein työn imua.
– Tulokset heijastunevat työpaikan ja koko alan pitovoimaan, työn tuottavuuteen, osaamiseen ja työhyvinvointiin. Kyselytutkimuksen antama tilannekuva on tärkeää tietoa palvelualoille, ja perehdytyksen tärkeyteen on nyt viimeistään herättävä aloilla, toteaa tutkimuspäällikkö Antti Veirto PAMista.
Tutustu Onnistunut perehdytys palvelualoilla -oppaaseen: Onnistunut perehdytys palvelualoilla | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla -tutkimushanke
- Tutkimuskyselyt toteutti Työterveyslaitos, ja kyselyn vastaajina olivat palvelualojen ammattiliitto PAM ry:n jäsenet. Vastauksia oli yhteensä 12 0000 kolmessa eri kyselyssä.
- Tutkimuksen päärahoittaja on Työsuojelurahasto. Yhteistyökumppaneita ovat Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry ja Kiinteistötyönantajat ry.
- Hankkeen loppuraportti: Työhyvinvointi ja osaaminen palvelualoilla (julkari.fi)
- Hankkeen kyselyraportti: Töissä palvelualoilla : Kyselytuloksia työhyvinvoinnista ja osaamisesta 2008, 2021 ja 2022 (julkari.fi)
- Lisätietoa hankkeesta: Työhyvinvointia ja osaamista palvelualoilla | Työterveyslaitos (ttl.fi)
Lisätiedot
- erikoistutkija ja projektipäällikkö Sara Lindström, Työterveyslaitos, 043 824 4521, sara.lindstrom [at] ttl.fi (sara[dot]lindstrom[at]ttl[dot]fi)
- vanhempi asiantuntija Irmeli Pehkonen, Työterveyslaitos, 040 708 3784, irmeli.pehkonen [at] ttl.fi (irmeli[dot]pehkonen[at]ttl[dot]fi)
- tutkimuspäällikkö Antti Veirto, Palvelualojen ammattiliitto PAM ry, 050 465 7501, antti.veirto [at] pam.fi (antti[dot]veirto[at]pam[dot]fi)