TYÖ2030-ohjelma tiedottaa
“Kukaan ei halua olla menneisyyden menestyjä.” – Perttu Pölönen
Somehaasteessa tubettajat innostavat seuraajiaan tekemään lyhyitä videoita omista ajatuksistaan tulevaisuuden työelämään liittyen. Mukana kampanjassa nähdään vaikuttajat Miska Haakana, Janne Naakka, Jalmari Karvinen, Aaro Huttunen, Tiia Suomalainen, Jesse Pynnönen sekä Anna Länsisalmi-Keisala.
Luovin ja ajatuksia herättävin video palkitaan inspiroivalla mentorointisessiolla, jossa voittaja pääsee kirkastamaan omaa tulevaisuuden identiteettiään ja urapolkuaan futuristi ja kirjalija Perttu Pölösen kanssa. Pölönen toimii TYÖ2030 -ohjelman kummina.
– Jokainen mukaan lähtevä nuori aikuinen pääsee aidosti kehittämään tulevaisuuden työelämää. Somehaasteen myötä esille nousseita keskusteluja ja näkökulmia sekä kilpailuvideoita hyödynnetään TYÖ2030 -ohjelman viestinnässä myös päättäjien sekä työelämän eri toimijoiden ja kehittäjien suuntaan, kuvailee #MunTyö2030 -kampanjan projektipäällikkö Mervi Niemi Työterveyslaitoksesta.
– Kilpailuun osallistuville on myös tarjolla ponnahduslauta työelämään ja jalkaa oven väliin tulevaisuuden urapolkua ajatellen. Työterveyslaitos ja Pipelife valitsevat videoista vakuuttavimmat ja tarjoavat tekijöille mahdollisuuden kesätyö- tai harjoittelupaikkaan, Niemi jatkaa.
Juuri julkaistun STTK:n teettämän nuorisokyselyn mukaan melkein kolmasosa nuorista on huolissaan omasta työ- tai koulutusurastaan. Erityisesti korona-aikana nuorten työelämään pääseminen on entisestään vaikeutunut. Koronakriisistä selviytyminen ja siitä toipuminen tuo työelämän kehittämisen entistä tärkeämmäksi: kuinka parantaa työkulttuuria ja työhyvinvointia, ja miten teknologia ja uudet innovaatiot tuodaan osaksi tulevaisuuden työelämää?
– Oletko sinä kirkastaja, innostaja, yhteyttäjä, mahdollistaja, välittäjä, selkiyttäjä tai jotain ihan muuta? Työelämän muuttuessa, pitää käsityksemme itsestämmekin muuttua. On myös syytä miettiä, mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Kukaan ei halua olla menneisyyden menestyjä, toteaa Pölönen.
– Alle 30-vuotiaita on maailmassa yli puolet. He tulevat olemaan yliedustettuina työelämässä jo 10 vuoden päästä eli vuonna 2030. Tarvitsemme siis eri ikäisten ihmisten yhteistyötä enemmän kuin koskaan! Nuoria on tärkeä kuunnella, Pölönen päättää.
Somevaikuttajilla merkittävä rooli vuoropuhelun mahdollistajina
Somevaikuttajien rooli yhteiskunnallisessa keskustelussa erityisesti nuorten mielipidevaikuttajina on merkittävä. Esimerkiksi viime keväänä valtioneuvoston #faktaakoronasta -viestintä tavoitti somevaikuttajien kautta noin 5 miljoonaa näyttökertaa. #Muntyö2030 -kampanja toivoo, että somevaikuttajat mahdollistavat aidon vuoropuhelun nuorten kanssa tulevaisuuden työelämään liittyen.
Suomen suosituimpiin tubettajiin lukeutuvan Miska Haakanan mielestä on tärkeää ottaa nuoret mukaan keskusteluun, joka koskee erityisesti heitä: tulevaisuuden työntekijöitä.
– Mielestäni tärkeintä on, että työntekijät nauttivat työstään ja että työpaikoilla ihmisiä kohdellaan niin kuin heitä pitäisikin kohdella. Monilla aloilla on vielä paljon tekemistä tasa-arvon kanssa. Työelämässä sillä ei pitäisi olla väliä oletko mies, nainen vai joku muu tai mikä sinun ihonvärisi on. Ratkaisevaa on se, kuinka pätevä olet, Haakana päättää.
#MunTyö2030-kilpailusivu: https://www.lyyti.fi/reg/muntyo2030
Tietoa TYÖ2030-ohjelmasta: www.ttl.fi/tyo2030
Lisätiedot:
Mervi Niemi, Erityisasiantuntija, Työterveyslaitos
+358 50 5151676
mervi.niemi [at] ttl.fi (mervi[dot]niemi[at]ttl[dot]fi)
Vaikuttajien haastattelupyynnöt:
Pinja Orre, Vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, PING Helsinki
+358 40 4150413
pinja [at] pinghelsinki.fi (pinja[at]pinghelsinki[dot]fi)
#MunTyö2030-somehaaste on osa TYÖ2030 –Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelmaa. Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan kuuluva TYÖ2030 on työelämän toimintatapoja uudistava ja työelämäinnovaatioita sekä teknologian hyödyntämistä edistävä kehittämisohjelma. Ohjelman operatiivisesta toteuttamisesta vastaa Työterveyslaitos.