Yksinkertaistetut ohjeet eivät toimi terveydenhuollon vaikeissa vuorovaikutustilanteissa 

Vaikeat vuorovaikutustilanteet terveydenhuollon töissä kuormittavat työntekijöitä. Ellei ongelmatilanteisiin pystytä puuttumaan, hoidon laatu ja pahimmillaan potilasturvallisuus vaarantuvat. Ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi tarkoitetut, liiaksi yksinkertaistetut ohjeet voivat kuitenkin entisestään lisätä vaikeiden vuorovaikutustilanteiden aiheuttamaa kuormaa. 
Terveydenhuollon ammattilainen tekee työtään sairaalan toimistossa.
Elisa Weiste
Elina Weiste
johtava tutkija

Työterveyslaitoksen uutinen 9.10.2024  

Työterveyslaitoksen ja Tampereen yliopiston tutkimusjulkaisu antaa uutta tietoa terveydenhuollon ammattilaisten välisistä vaikeista vuorovaikutustilanteista ja siitä, millä keinoin niitä pyritään ratkaisemaan.  

Ideaalit eivät sellaisenaan aina toimi

Kun työpaikalla ilmenee vuorovaikutusongelmia, hoitoalan ammattilaiset suosivat ideaaleihin nojaavia ohjeistuksia ongelmien selättämiseksi. Näitä ovat esimerkiksi suora viestintä, välitön puuttuminen ongelmiin, asioiden käsittely suoraan asianomaisen kanssa ja rohkeus puhua ongelmista.  

Vuorovaikutusta koskevien ohjeistusten noudattaminen on sinänsä hyvä asia, mutta liiaksi yksinkertaistetut ohjeet voivat tutkimusjulkaisun johtopäätösten mukaan sisältää riskejä. Työyhteisössä heikoimmassa asemassa olevat hoitoalan työntekijät voivat joutua vuorovaikutuksessa kaltoinkohdelluksi ja heidän kokemansa kuormitus kasvaa.

– Vuorovaikutustilanteissa esiintyy usein ongelmia, eikä niiden esille ottaminen ole yhtä helppoa kaikille työyhteisön jäsenille. Puheeksi ottaminen on helpompaa valta-asemassa oleville työyhteisön jäsenille kuin uusille tai heikommassa asemassa oleville jäsenille, johtava tutkija Elina Weiste Työterveyslaitoksesta muistuttaa. 

Yksinkertaistetut ohjeet saattavat eriarvoistaa  

Tutkimuksessa mukana olleet terveydenhuollon ammattilaiset ja esihenkilöt kokivat puheeksi ottamisen vaikeana, mutta asiana, joka ratkeaa yksilöiden osaamisella ja rohkeudella.  

Esihenkilöt ilmaisivat tyytymättömyyttään alaistensa haluttomuudesta puhua ongelmista suoraan toisilleen. He toivoivat, että heidän alaisensa selvittäisivät ongelmansa keskenään. Tällä tavoiteltiin selän takana tapahtuvan negatiivisen puheen vähentämistä työyhteisössä.  

Seurauksena sinänsä hyvää tarkoittavat, yksinkertaistetut ohjeet aiheuttivat työyhteisössä heikommassa asemassa oleville kaksinkertaisen taakan.  

– Heille vaatimus ottaa asia suoraan puheeksi osoittautui mahdottomaksi. Puheeksi ottamisessa epäonnistumisen lisäksi he joutuivat kantamaan syyllisyyttä siitä, että rikkoivat työyhteisön ohjeiden mukaisia ihanteita, Weiste huomauttaa.  

Tärkeämpää olisi pohtia yhdessä ratkaisuja 

Tutkimus osoittaa, miten vuorovaikutusta koskevilla yksinkertaistetuilla ohjeilla peitetään usein asioita, joista työyhteisössä on vaikea puhua. Keskittymällä siihen, onko ohjetta noudatettu, voidaan ohittaa varsinaiset ongelmatilanteet. Näin ei pitäisi olla.  

– Kun työyhteisössä herää tarve yksinkertaistetuille vuorovaikutusohjeille, tarvitaankin pysähtymistä sen äärelle, mistä oikeasti on kysymys. Hyvin toimiva työyhteisö antaa mahdollisuuden myös tällaiseen pohdintaan, Weiste arvioi.  

Tutkimus ehdottaa, että työpaikan viestintää tulisi parantaa yhteisöllisellä tasolla, jotta myös heikommassa asemassa olevat voisivat tuoda esiin näkökulmansa ja vaikuttaa työyhteisön vuorovaikutusihanteisiin.  

Työhyvinvoinnin lisäksi yhteinen pohdinta edistäisi aidosti hoidon laatua ja potilasturvallisuutta.  

Tutustu tutkimusjulkaisuun (englanniksi)  

“You should have addressed it directly”: the ideals and ideologies of managing interaction problems in healthcare work | Emerald Insight

Tutustu tutkimusjulkaisun taustalla oleviin hankkeisiin  

Henkilöstön saatavuuden ja alan vetovoimaisuuden turvaaminen iäkkäiden palveluissa (Hyvä veto) | Työterveyslaitos (ttl.fi)

Ongelmallisista vuorovaikutuksista kertominen, Tampereen yliopisto

Lisätiedot 

  • Johtava tutkija Elina Weiste, Työterveyslaitos, puh. 050 336 3727, elina.weiste [at] ttl.fi

Jaa sisältö somessa!