Kotihoidon yksikkö tarkasteli oman työnsä muutosta ja teki seuraavia havaintoja: Kotihoidossa työn hallinnointia on digitalisoitu, esimerkiksi työnjako ja työajan seuranta hoidetaan mobiililaitteella. Samanaikaisesti työtavat ovat muuttuneet. Asiakkaan luona tehdään hoitosuunnitelman mukaisia toimia, ja ne kirjataan käynnin yhteydessä. Myös ajankäyttö kunkin asiakkaan luona on määritelty entistä tarkemmin. Työyhteisö kuvasi toimintaansa muuttuvan ”Kotihoidosta kotikäynteihin ja -piipahduksiin”. Yksikön työntekijä, ”Kaisa”, pohti omaa ammatillista kehitystään seuraavasti:
Olen ollut monta vuotta töissä kotihoidossa. Tykkään työn itsenäisyydestä ja toisaalta tuttuudesta. Varsinainen hoitotyö ei minusta ole juurikaan muuttunut. Mutta hiljattain käyttöön otettu mobiililaite kyllä huolettaa. Sieltä pitäisi jatkossa katsoa, mitä asiakkaan luona teen ja käynnin jälkeen tehdä kaikki kirjaukset, mitä asiakkaan luona tuli tehtyä. Epäilen, että työn mitoitus vain kiristyy kiristymistään. Nykytyö tuntuu muutenkin olevan lähinnä ”heittokäyntejä” ja kaipaan sitä, että katsotaan asiakkaiden tilannetta kokonaisvaltaisemmin. Pelkkä aamupalan laitto tai vaipanvaihto ei minusta ole nimeltään hoitoa. Välillä on kyllä vaikea motivoitua nykyisiin työhön kuuluviin tehtäviin.
Meidän työmme muutosta tutkaillessa oivalsin, että tämä kotihoito onkin muuttunut paljon ja että mobiililaitteen haltuunotto on osa minun nykyistä työtäni. Hoksasin samalla, että olen työssä, jota haluan yhä tehdä – vuosia eteenpäin. Nyt ryhdyn muuttamaan työtapojani; päätin aloittaa mobiililaitteesta. Sovinkin työkaverini kanssa, että hän auttaa minua mobiililaitteen käytössä. Onhan minun saatava ammatillinen osaamiseni mobiilinkin suhteen ajan tasalle. Työyhteisönä päädyimme lisäksi yhteisöllisiin kehittämiskokeiluihin, jotka selkiyttävät arkea nykyisessä kotihoidon työssä.
Kyse ei ollut siitä, että Kaisa olisi ollut muutosvastarintainen tai välinpitämätön työn muutosten suhteen. Kaisan oma työn mieli rakentui pitkälti perinteisen kotihoidollisen otteen ympärille, vaikka muuttunut työ (ja sen myötä digitalisoitu työn hallinnointi) tarjosi hänelle toisentyyppistä työn painopistettä ja sisältöä. Muuttuvan työn yhteinen käsittely auttoi Kaisaa ymmärtämään omaa rooliaan asiakkaiden kokonaisvaltaisessa hoidossa ja mobiilit kirjaukset saivat merkityksen osana nykyistä kotihoitoa.