Beslutsamt ledarskap upprätthöll lärarnas funktionsförmåga även under kristiden

Hur leder man i en krissituation? En gemensam undersökning av Arbetshälsoinstitutet och Vasa universitet utredde med vilka medel arbetsgemenskaperna inom undervisningssektorn kunde övergå från överlevnadsfasen till förnyelse under coronapandemin. Ledarskapets viktiga uppgift under en kris är att trygga det grundläggande arbetet och stödja prioriteringen av uppgifter. I forskningsprojektet publicerades praktiska åtgärdsrekommendationer för chefer och ledare.
-
Henkilökuva Virpi Kalakoski
Virpi Kalakoski
Sari Käpykangas
Sari Käpykangas
Maarit Kauppi
Maarit Kauppi

Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 20.8.2024

Coronapandemin medförde ett aldrig tidigare skådat tryck på undervisningssektorn att utveckla distansundervisningen. I Arbetshälsoinstitutets och Vasa universitets forskningsprojekt undersöktes erfarenheter om ledarskap inom undervisningssektorn under coronapandemin. Resultaten erbjuder lösningar för nuvarande och framtida krissituationer. Till exempel kriget i Ukraina har krävt nya lösningar för att utbilda dem som flytt sitt hemland i Finland.

– Att fokusera på kärnuppgifterna hjälper oss att klara av krisen, och en viktig uppgift för ledarskapet i en kris är att trygga det grundläggande arbetet. I en kris behövs stöd från chefen för att prioritera uppgifterna. Det är nödvändigt att prioritera uppgifter i en kris, eftersom man inte kan göra allt, säger specialsakkunnig Sari Käpykangas från Arbetshälsoinstitutet.  

Från överlevnad till förnyelse: Ledarskap för lärande och innovation vid kriser på arbetsplatsen – UUDIS-projektet finansierades också av Arbetarskyddsfonden.

Arbetshälsan stödjer funktionsförmågan i en kris

Enligt undersökningen var lärarnas funktionsförmåga i den oväntade krissituationen i genomsnitt på en ganska hög nivå. Yrkespersonerna klarade av pressen och kunde mycket snabbt göra förändringar i arbetsrutinerna.

Arbetshälsan främjade lärarnas funktionsförmåga. Om det fanns för mycket arbete, lärarna hade alltför bråttom eller om de var oroliga för eleverna, försämrades deras arbetshälsa. Hjälp och stöd från kollegor och chefer främjade i sin tur arbetshälsan.

– Beslutsamt chefsarbete betonades i resultaten som en resursfaktor som stödjer arbetstagarnas prestationer och minskar belastningen. Engagerande ledarskap var också kopplat till arbetsplatsens innovativitet under granskningsåren, berättar forskningschef Maarit Kauppi på Arbetshälsoinstitutet.

Åtgärdsrekommendationer för krishantering  

Undersökningen visade att lärarnas upplevelse av arbetsplatsens innovationskraft minskade under krisen. Till exempel var det vanligt med problem med anvisningarna. Otydliga eller bristfälliga anvisningar kan leda till att lärande och innovativt tänkande upplevs som en mer belastande än inspirerande del av arbetet.  

–  Rutiner måste kunna förnyas i kristider. Utifrån vår forskning är det viktigt att klargöra problem och oklarheter i anslutning till anvisningarna, så att de inte blir en extra belastning på vägen mot lärande och innovation, säger forskningschef Virpi Kalakoski på Arbetshälsoinstitutet.

– I kristider är det nödvändigt att förnya arbetsrutinerna, och ledarskapet spelar en central roll i detta.  Inlärning och idéskapande kan stödjas på många sätt även i svåra situationer, berättar forskardoktor Laura Urrila från Vasa universitet.

Krisledning som möjliggör förnyelse består av fem delområden: ledarskap i krissituationer, stöd för innovativ verksamhet, stöd för grunduppgiften, utveckling av kompetens samt satsning på samarbetsnätverk.

Åtgärdsrekommendationerna som gjorts utifrån forskningsresultaten har sammanställts som en rumstavla samt i ett ifyllbart format som kan användas som stöd för gemensamma diskussioner på arbetsplatsen. Informationen kan även tillämpas på andra branscher där man utför självständigt expertarbete och har kontakt med kunder.

Undersökning

Material till stöd för ledarskap (på finska)

Ytterligare information

  • Virpi Kalakoski, forskningschef, virpi.kalakoski [at] ttl.fi, 046 851 4008
  • Sari Käpykangas, specialsakkunnig, sari.kapykangas [at] ttl.fi, 043 825 0394
  • Maarit Kauppi, forskningschef, maarit.kauppi [at] ttl.fi,  043 825 9460
  • Laura Urrila, forskardoktor, Vasa universitet, laura.urrila [at] uwasa.fi

Dela innehåll på sociala medier!