Selviytymisestä uudistumiseen: Oppimisen ja innovoinnin johtaminen työpaikan kriisissä – UUDIS
Tavoitteet
Työyhteisön kohdatessa kriisejä on tärkeää kyetä uudistumaan ja innovoimaan uusia tapoja tehdä töitä, niin yksilö-, ryhmä- kuin organisaatiotasollakin. Tutkimme työkäytäntöjen uudistamisen johtamista kriisitilanteessa opetusalalla. Tutkimus auttaa ratkaisemaan tulevia kriisitilanteita tarjoamalla tietoa ja keinoja, joiden avulla onnistutaan keskittymään toiminnan kehittämiseen ja siirtymään nopeasti selviytymisvaiheesta uudistumiseen.
Tutkimuksen tavoitteena on:
- Tuottaa tutkimustietoa kriisiajan kognitiivisen työn vaatimuksista, erityisesti kriisissä korostuvien aivotyötehtävien piirteistä ja kriisissä korostuvista kuormittavuuden kokemuksista.
- Tuottaa uutta ymmärrystä johtajuuden yhteydestä hyvinvointiin työyhteisön kohdatessa kriisin.
- Tuottaa uutta ymmärrystä johtajuuden tekijöistä, jotka edistävät innovointia ja oppimista kriisissä.
- Tunnistaa kehittämiskohteita innovointia ja oppimista edistävälle johtajuudelle kriisitilanteessa ja tarjota niiden avuksi toimenpidesuosituksia yksilö-, tiimi- ja organisaatiotasolle.
Aineistot ja menetelmät
Tutkimus pohjautuu pandemian aikana kerättyihin aineistoihin sekä uuteen haastatteluaineistoon. Tutkimuksessa käytetään Työterveyslaitoksen pandemia-ajan aivotyökyselyaineistoa sekä Kunta10-kyselytutkimuksen pandemia-ajan seuranta-aineistoa. Lisäksi käytetään Vaasan yliopiston kyselyaineistoa opetusalalta pandemia-aikana sekä kerätään uusi haastatteluaineisto.
Tulokset ja vaikuttavuus
Tulokset kertovat esteistä ja mahdollisuuksista, jotka ovat yhteydessä suomalaisen työelämän toimintakykyyn haastavissa tilanteissa. Tulosten avulla tulevissa kriiseissä voidaan helpottaa äkillistä uusien ratkaisuiden innovointia ja oppimista kestävällä tavalla siten, että kriisin synnyttämä työpaine ja uuden oppimiseen ja kehittämiseen liittyvä kuormittuminen pysyy kohtuullisena ja hallinnassa.
Hanke tuottaa käytännönläheisiä toimenpidesuosituksia erityisesti opetusalalle, ja suosituksia voidaan suoraan hyödyntää myös muilla asiantuntijavaltaisilla aloilla, joilla työ on luonteeltaan itsenäistä ja vastuullista, joille on tyypillistä runsas vuorovaikutus asiakkaiden (kuten opiskelijoiden) kanssa ja toimitaan digitaalisissa työympäristöissä. Työpaikkatason toimenpidesuositukset auttavat esihenkilöitä tunnistamaan oman roolinsa innovoinnin ja oppimisen tukijana ja edistäjänä.
Järjestimme huhtikuussa 2024 kaksi työpajaa, joissa jalostettiin käytännönläheisiä toimenpidesuosituksia johtamisen ja esihenkilötyön tueksi. Työpajat oli tarkoitettu esihenkilöille ja johtajille ja opetushenkilöstölle sekä johtamiskäytäntöjen suunnittelijoille ja asiantuntijoille oppilaitoksissa, järjestöissä ja opetushallinnossa.
Tutkimusryhmä
Virpi Kalakoski, tutkimuspäällikkö, projektipäällikkö
Työterveyslaitoksen UUDIS-ryhmä: Maarit Kauppi, tutkimuspäällikkö; Heidi Lahti, tutkija; Sari Käpykangas, erityisasiantuntija; Susanna Kalavainen, johtava konsultti; Hilpi Kangas, erikoistutkija.
Yhteistyötahot
UUDIS-tutkimus toteutetaan Työterveyslaitoksen ja Vaasan yliopiston tutkimuskonsortiossa.
Vaasan yliopiston osatutkimuksesta vastaa:
Tutkijatohtori Laura Urrila
Vaasan yliopisto, johtamisen akateeminen yksikkö, henkilöstöjohtamisen tutkimusryhmä
laura.urrila [at] uwasa.fi (laura[dot]urrila[at]uwasa[dot]fi)
LEADIS-tutkimustiimi:
Rahoittajat
Työsuojelurahasto, Työterveyslaitos, Vaasan yliopisto