Yllättävä tilanne voi olla esimerkiksi sellainen, että asiakas menettää malttinsa täysin. Jokin läheltä piti -tapaus voi pelästyttää pahasti. Tai sitten joku satuttaa työntekijää tai sellaista ihmistä, josta huolehtiminen on työntekijän vastuulla.
Henkisesti kuormittavien tilanteiden käsittelyyn on mahdollista saada tukea esimerkiksi työterveyshuollosta. Jos kyse on säikähdyksestä tai lievästä vaaratilanteesta, keskustelu kollegan kanssa voi riittää.
”Kollega on ehkä vierellä jo valmiiksi. Hän tuntee työkaverinsa ja pystyy aika nopeasti päättelemään, onko tämä oma itsensä”, sanoo erityisasiantuntija Miira Heiniö Työterveyslaitoksesta.
”Jo se auttaa, että joku kysyy, miten voit. Välittäminen, kuunteleminen ja lohduttaminen tukevat toipumista.”
Ehdota purkukeskustelua, vaikkei sitä pyydettäisi
Henkisen ensiavun taitoja voi tietoisesti kehittää. Miira Heiniö kouluttaa työpaikoille tukihenkilöitä, joilla on valmius keskustella kollegojensa kanssa. Henkisen ensiavun valmennuksen taustalla on tutkimustietoa ja keskustelumalli, joka myötäilee ihmisen tapaa reagoida stressaaviin tilanteisiin.
”Henkinen ensiapu on yksi tapa pitää huolta toisistamme. Se huojentaa oloa ja auttaa parhaimmillaan selviytymään työpäivästä”, Heiniö sanoo.
Jos kuormittavaa kokemusta ei pureta, se voi palautua mieleen uudelleen ja uudelleen. Keskittymis- ja huomiokyky kärsivät. Tapahtunut saattaa aiheuttaa myös painajaisia. Henkisen ensiavun yhtenä tavoitteena onkin turvata seuraavat yöunet.
Keskustelun käymistä ehdotetaan heti ikävän tilanteen jälkeen, automaattisesti. Jotkut ihmiset ovat näennäisen reippaita eivätkä välttämättä itse tunnista järkytystään. Kahdenkeskiseen keskusteluun varataan parikymmentä minuuttia.
Kuuntele toista, älä kerro omaa tarinaasi
Onko jotain sellaista, mitä keskusteluapua tarjoavan olisi syytä välttää?
Miira Heiniö vastaa, että järkytyksen kokeneelle ei kannata lähteä inttämään, että ei se nyt noin mennyt. Ensin kuunnellaan kaikessa rauhassa hänen kertomuksensa: mitä on tapahtunut ja miltä hänestä tuntuu?
Auttajan ei myöskään pidä kertoa omaa tarinaansa tyyliin "minullekin kävi samalla lailla viisi vuotta sitten". Roolit eivät saisi kääntyä päälaelleen niin, että auttajasta tuleekin autettava. Hänen tehtävänsä on olla työkaverin käytettävissä ja tukena.
Henkisen ensiavun tukihenkilöksi ryhtyvä ei kuitenkaan tarvitse mitään erityisiä ominaisuuksia. Tavallinen empatia riittää. Hänen on hyvä olla valmis tehtävään ja kokea, että omat voimavarat riittävät siihen.
Luokaa henkisen ensiavun toimintamalli
Miira Heiniö suosittelee, että organisaatiot tekisivät toimintamallin siihen, miten henkinen ensiapu järjestetään: Miten työyhteisöt saavat tiedon tukihenkilöistä? Miten heihin saa yhteyden? Miten purkutilanteet hoidetaan?
Henkinen ensiapu voi toteutua, kun keskustelumahdollisuutta pidetään työpaikalla hyvänä asiana. Kyse on turvallisuustoiminnan normaalista osasta. Keskusteluun ”joutuminen” ei tarkoita, että työntekijä olisi mitenkään huono tai heikko.
”Kaikesta varautumisesta ja suunnittelusta huolimatta työpaikalla sattuu joskus asioita, joita kukaan ei ole suunnitellut eikä toivonut”, Heiniö huomauttaa.
Niiden tilanteiden käsittely yhdessä vahvistaa työntekijöiden sidettä työyhteisöön ja luo uskoa siihen, että vaikeistakin tilanteista toipumiseen on keinoja.
Aiheesta lisää:
Kommentointi
Hieno juttu