Tietoturva kuntoon
Tietoturvan pitäminen kunnossa on yksi tapa turvata yrityksen toiminnan jatkuvuus. Ota haltuusi keskeisimmät vinkit tietoturvan kartoittamiseksi ja turvaamiseksi yrityksessäsi.
Tietoturva liittyy yritystoimintaan usealla eri tavalla. Yrityksessä pitää olla toimintamalli ja prosessit kunnossa tietoturvan hallinnoimiseksi, suunnittelun ja käytännön tason toimintojen viemiseksi eteenpäin.
Yrityksen henkilökunnan tasolla vuorostaan tietoturva tarkoittaa osaamisen kehittämistä, vastuuntuntoa ja kiinnostusta kehittää ja osallistua yrityksen tietoturvatason parantamiseen ja ylläpitoon.
Tietoturvan osa-alueet
Tietoturvaa on tarkasteltava useista näkökulmista. Tutustu eri osa-alueisiin.
Fyysinen tietoturva
Yritysten fyysisten tilojen tietoturvauhat liittyvät yrityksen fyysiseen toimintaympäristöön. Näitä uhkia ovat esimerkiksi:
Suurin uhka on kuitenkin inhimilliset heikkoudet
Inhimilliset heikkoudet ovat yksi isommista tietoturvariskitekijöistä yrityksille. Ne voivat johtua monista eri syistä, kuten huolimattomuudesta, tietämättömyydestä tai jopa tahallisesta rikollisuudesta.
Muista myös nämä tietoturva-asiat
Kun olet saanut viisi ensimmäistä keskeisintä tietoturva-asiaa kuntoon, on aika huolehtia myös seuraavista:
- Tietoturvaluokituksen tekeminen: Tietoturvaluokituksen avulla voit selvittää, mikä tieto on kriittistä ja tarvitsee erityistä suojausta.
- Riskiarvion teko: Tee tiedoille riskiluokitus ja tarkastele aiheuttaako toimenpiteitä vai hyväksytäänkö riski? Tee lista yleisistä riskeistä teemoittain ja/ tai järjestelmittäin.
- Henkilökunnan tietoturvaan liittyvien tehtävien ja roolien määrittely: henkilöiden vastuut ja tehtävät tietoturvan osalta.
- Oikeuksien hallinta: Vain valtuutetuilla henkilöillä on pääsy arkaluontoiseen tietoon. Lisäksi pääsyoikeuksien tarkistus olisi tehtävä säännöllisesti.
- Koulutus ja tiedotus: Tietoturvan tärkeyttä on korostettava koko organisaatiossa. Koulutus ja tiedotus on tärkeää, jotta kaikki työntekijät tietävät, miten suojata tietoja ja tietojärjestelmiä.
- Säännöt henkilökohtaisten tietojen käsittelyyn yrityksessä. Tämä liittyy erityisesti tietosuojan parantamiseen.
- Säännölliset tietoturvatarkastukset: Säännölliset tietoturvatarkastukset auttavat tunnistamaan tietoturva-aukot ja mahdolliset uhat.
- Yhteistyö kolmannen osapuolen kanssa: Organisaation olisi hyvä tehdä yhteistyötä tietoturva-alan asiantuntijoiden kanssa jotta varmistetaan, että yrityksen tietoturvataso ja -prosessit ovat tehokkaita.
- Tietoturva- ja tietovarastointiohjelmat: Yrityksen tietojärjestelmät kannattaa suojata ja varmistaa tietoturva- ja tietovarastointiohjelmilla.
- Tietoturva-auditointi: Fyysiset tietoturva-auditoinnit ovat hyödyllisiä, sillä ne auttavat tunnistamaan fyysiset tietoturva-aukot ja kehittämään toimenpiteitä niiden korjaamiseksi.
- Fyysisten tilojen suojaus: Yrityksen fyysiset tilat tulee suojata esimerkiksi asentamalla lukitus- tai kulunvalvontajärjestelmä, valvontakameroita tai rajoittaa pääsyä yrityksen tiloihin.