Opettajan eettisen kuormituksen hallintaan on tulossa keinoja

Kuvittele tilanne, että oppilaalla on haasteita koulunkäynnissä. Opettaja keskustelee vanhempien kanssa. Vanhemmat ohittavat vaatimuksissaan koko muun luokan edun tai suhtautuvat kielteisesti mahdollisiin tukitoimiin. Myös koulun rajalliset resurssit saattavat estää oppilaan edun toteutumisen.
-
Anna-Leena Kurki
Anna-Leena Kurki
vanhempi asiantuntija

Opettajilla on palava halu tehdä työnsä hyvin ja toimia oppilaiden parhaaksi. Kunta10-tutkimus osoittaa, että noin 60 prosenttia luokanopettajista pohtii eettisesti haastavia tilanteita viikoittain.

Opettajien eettinen kuormitus haltuun! (OPEKU) -hankkeessa haastattelemamme opettajat kuvaavat, että eettinen ristiriita on koko ajan läsnä heidän arjessaan. He pyrkivät tukemaan oppilaita yksilöinä. Aina se ei onnistu, koska oppilaiden yksilölliset tarpeet voivat olla keskenään ristiriidassa.

Päivänsä aikana opettajat tekevätkin lukuisia valintoja siitä, mihin he työssään keskittyvät, panostavat ja puuttuvat.

Epäreilut tilanteet kuormittavat opettajaa

Oppilaan etu ja oppilaan oikeus oppimiseen olivat haastatelluille opettajille keskeisiä työtä ohjaavia arvoja.

Eettisen kuormituksen kokemukset syntyvät tilanteissa, jossa oppilaan etu ei opettajan kokemuksen mukaan toteudu tai opettajan näkemys ei tule kuulluksi oppilasta koskevassa päätöksenteossa. Näin voi käydä, vaikka tekisi kaikkensa.

Eettiset pulmat syntyvät tilanteissa, joissa opettajan henkilökohtaiset ja ympäristön arvot ovat ristiriidassa tai kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot ovat ei-toivottavia.

Eettisesti kuormittavat tilanteet liittyvät oppilaan vanhempien, opettajakollegojen tai muiden ammattilaisten toimintaan. Kuormitusta aiheuttavat myös koulun käytännöt tai kaupungin linjaukset, jotka eivät palvele oppilasta.

Esimerkiksi lähikouluperiaatteen nimissä tehdyt koulun vaihdot voivat opettajan mukaan olla voimakkaassa ristiriidassa oppilaan edun kanssa, jos oppilaan elämäntilanne on kuormittava ja luottamus opettajaan on vasta alkanut rakentua.

Opettajat kuvaavat, että myös näissä epäoikeudenmukaisiksi kokemissaan tilanteissa he pyrkivät vahvistamaan oppilaan uskoa tulevaan. Toisinaan osa opettajista myös venyttää koulun sääntöjä tai oman työnsä rajoja ”inhimillisyyden nimissä” ja oppilaan parhaaksi.

Suru ja turhautuminen tulivat pintaan haastatteluissa

Eettisesti kimurantit tilanteet herättävät opettajissa voimakkaita tunteita: turhautumista, surua ja raivoa. Osalla tunteet putkahtivat pintaan vielä haastattelutilanteessakin.

Eettinen kuormitus syntyy siitä, että opettaja kokee hänelle henkilökohtaisesti merkityksellisten asioiden olevan vaarassa ristiriitaisten vaatimusten vuoksi.

Opettaja saattaa kokea syyllisyyttä ja arvottomuutta. Hänen oma ammatillisuutensa voi tulla uhatuksi. Opettaja tarvitseekin tukea.

Uusi menetelmä auttaa keskustelemaan ja kehittämään työtä 

Keskustelu ja opettajan saama tuki ovat keskeisiä keinoja vähentää eettistä kuormitusta. 

Haastattelemamme opettajat kokivat, että opettajanhuoneen ”tuuletuskeskusteluissa” saa kyllä ymmärrystä muilta. Moni kokee silti olevansa tilanteessa yksin. Keskustelun tueksi tarvitaan rakenteita ja menetelmiä. 

OPEKU-hankkeessa olemme kehittämässä Eettinen kuormitus haltuun -menetelmää.

Menetelmä auttaa työyhteisöä käymään keskustelua eettisesti kuormittavista tilanteista. Se ohjaa myös kehittämään työtä ja löytämään omaan kouluun sopivat yhteisölliset keinot kuormituksen hallintaan.

Pysy siis kuulolla!

 

Lisätietoja:

Opettajien eettinen kuormitus haltuun!, OPEKU (Työsuojelurahaston rahoittaman tutkimushankkeen esittely)

Jaa sisältö somessa!