Opettajien eettinen kuormitus haltuun! – OPEKU
Tavoitteet
Eettinen kuormitus on yksilön kokemus, mutta sen juuret ovat yhteisessä työssä. Työn muuttuessa myös eettisen kuormituksen lähteet muuttuvat.
Tutkimushankkeen tarkoituksena on selvittää opettajien eettisen kuormituksen ilmenemistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Eettistä kuormitusta voivat aiheuttaa tilanteet, joissa opettajan henkilökohtaiset ja ympäristön arvot ovat ristiriidassa tai opettaja joutuu valitsemaan ei-toivottavien vaihtoehtojen välillä. Eettisesti haastavat tilanteet liittyvät usein vuorovaikutustilanteisiin tai työn tekemisen ehtoihin. Esimerkiksi oppilaiden haastavat tilanteet voivat aiheuttaa opettajassa riittämättömyyden tunteita tai resurssien ja ajan puute vaikeuttavat oppilaiden tarpeisiin vastaamista.
Ratkaisujen löytäminen kuormituksen hallintaan edellyttää muuttuvan työn yhteistä jäsentämistä ja työn yhteistä kehittämistä. Tutkimuksen avulla pyritään löytämään yhteisöllisiä ratkaisuja eettisesti haastavien tilanteiden käsittelyyn. Osallistuvien opetusalan organisaatioiden kanssa kehitetään lisäksi menetelmä eettisen kuormituksen yhteisölliseen hallintaan.
Aineistot ja menetelmät
Hankkeessa hyödynnetään olemassa olevaa Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistoa vuosilta 2018, 2020 ja 2022. Lisäksi kahden osallistuvan kaupungin kouluissa haastatellaan opettajia ja rehtoreita sekä toteutetaan menetelmäkehitysprosessi, johon sisältyy:
- palvelumuotoilutyöpaja
- koulutustyöpajat
- menetelmäkokeilut kouluissa
- menetelmää kokeilleiden työparien haastattelut
Tulokset ja vaikuttavuus
Hanke auttaa ymmärtämään opettajien kokemaa eettistä kuormitusta ja sen yhteyksiä opetustyön muutoksiin.
Hankkeessa kehitettävä Eettinen kuormitus haltuun -menetelmä auttaa työyhteisöjä käsittelemään eettistä kuormitusta aiheuttavia tilanteita sekä löytämään ja kehittämään yhteisiä keinoja ja toimintatapoja työskennellä muuttuvassa työympäristössä ja hallita eettistä kuormitusta.
Menetelmä toimii myös esihenkilöiden ja rehtoreiden työyhteisön työhyvinvoinnin johtamisen työkaluna. Menetelmän kehittäminen ja testaaminen yhdessä opetusalan ammattilaisten kanssa varmistaa sen käyttökelpoisuuden ja soveltuvuuden osaksi koulujen päivittäistä työtä.
Tutkimusryhmä
Maarit Kauppi, projektipäällikkö
Anna-Leena Kurki, menetelmäkehityksestä vastaava asiantuntija
Suvi Vesa, erityisasiantuntija
Heli Clottes Heikkilä, vanhempi asiantuntija
Anu Perälä, erityisasiantuntija
Jenni Ervasti, johtava tutkija
Pyry Silomaa, asiantuntija
Rahoittajat
Hanketta rahoittaa Työsuojelurahasto.