Kontaktien luominen ja avun saaminen tukiverkostolta ovat tärkeitä asioita yrittäjille. Pidemmän aikaa yrittäjänä toimineiden verkostot ovat usein laajoja ja vahvoja ja yhteydenpito säännöllistä. Erityisen tarpeellisia verkostot ovat yrittäjän alkutaipaleella ja yritystoiminnan muutoskohdissa.
Työkykyä sosiaali- ja terveysalan yrittäjän arkeen -hankkeessa yhtenä kantavana teemana on ollut verkostoituminen. Yhdessä yrittäjien kanssa olemme koonneet vinkkejä verkostoitumiseen. Nyt on aika jakaa niitä!
Verkostot ovat kuin löytötavaratoimisto
Verkostoissa on kyse yhteistoiminnasta, josta hyötyvät kaikki verkoston jäsenet. Verkostot kokoavat yhteen erilaisia toimijoita, joiden välinen suhde perustuu yhteisiin tavoitteisiin, sitoutumiseen, vastavuoroisuuteen ja luottamukseen.
”Verkostot ovat kuin löytötavaratoimisto. Koskaan ei tiedä, mitä mielenkiintoista sieltä löytyy”, kuvasi eräs yrittäjä. Verkostoista saa vertaistukea, neuvoja ja apua monenlaisiin asioihin. Kaikkea ei tarvitse hoksata itse.
Yrittäjät kertovat saaneensa verkostojensa kautta uusia näkökulmia ja ihan konkreettisesti lisää töitä. Verkostot voivat myös auttaa irrottautumaan työstä ja virkistäytymään. Näin ne lisäävät hyvinvointia.
Seuraa, miten hyvä verkostoituja toimii
Verkostoitumiseen liitetään joskus ajatus, että se on jotain vaikeaa. Kynnys voi nousta turhaan liian korkeaksi.
Verkostoituminen on taito, jota voi harjoitella. Harjoitus tekee tässäkin usein mestarin – ole siis armollinen itsellesi harjoitellessasi. Seuraa vaikka, miten joku mielestäsi hyvä verkostoituja toimii. Todennäköisesti hän
- on kiinnostunut ihmisistä ja hakeutuu juttusille uusien ihmisten kanssa
- kysyy, kuuntelee ja kommentoi
- tarjoaa apuaan, kysyy toisen mielipidettä tai pyytää apua
- suosittelee esimerkiksi jotain palvelua.
Nyt on hyvä aika heittää verkot vesille
Koronapandemia on muuttanut monen yrittäjän työtä. Tapaamiset kasvotusten ovat jääneet vähiin, yksin työskentely on korostunut ja kontaktit verkoston jäseniin ovat saattaneet väljähtyä.
Moni yrittäjä kaipaa tässä vaiheessa yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä. Tämä voisi olla hyvä ajankohta pohtia omia verkostoja ja ryhtyä tuumasta toimeen!
Millaisia verkostoja sinä kaipaat tällä hetkellä? Toivotko löytäväsi asiakkaita, yhteistyökumppaneita, vertaistukea, alihankkijoita, ystäviä?
Seuraavaksi mieti, mistä voisit löytää haluamiasi verkostoja. Suuntaa rohkeasti niitä kohti sekä sosiaalisessa mediassa että kasvotusten. Liity itsellesi luontevaan somekanavaan ja -ryhmiin ja seuraa alasi kannalta mielenkiintoisia tahoja.
Onko sinua jo kauan kiinnostanut tietyn yrittäjäryhmän toiminta? Ilmoittaudu mukaan. Verkostoitua voit missä vain: harrastuksissa, koulutuksissa, messuilla, työtilanteissa…
Anna itsesi innostua ja rohkaise itseäsi innostumaan uusista ihmisistä – oma asenne ratkaisee paljon.
Hissipuhe kuntoon – mitä kerrot itsestäsi?
Verkostoitumisen aloittamista helpottaa se, että tiedät, mitä haluat itsestäsi kertoa. Käytä siis hetki hissipuheen muotoiluun.
Hissipuhe on napakka, alle minuutin mittainen puheenvuoro, jossa kerrot itsestäsi ja yrityksestäsi. Hissipuhe kannattaa muotoilla oman näköiseksi ja omaan suuhun sopivaksi. Apuna voi käyttää erimerkiksi tämän tyyppisiä kysymyksiä:
- Millaista palvelua sinä tarjoat tai mitä tuotetta myyt?
- Mihin asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan tarjoat ratkaisua?
- Mikä ratkaisusi on? Mitä hyötyä siitä on?
- Miksi juuri sinun puoleesi kannattaa kääntyä tässä asiassa?
Hyviä kohtaamisia sinulle!
Lisätietoja:
Työkykyä sosiaali- ja terveysalan yrittäjän arkeen – keinoja työn kuormitustekijöiden hallintaan (tutkimushankkeen esittely)
Kommentointi