Työterveyshuollon Laatuverkostolla harppauksia laadun kehittämistyöhön

Mehiläisen työterveyden kehittämispäällikkö Leena Uronen kannustaa kaikki työterveyshuollon toimijat mukaan Laatuverkostoon. Yhteistyö muiden palveluntuottajien sekä työterveyshuollon asiantuntijoiden kanssa on vauhdittanut sisäistä kehittämistyötä.
kuvituskuva: verkoston etäkokous

Mitä hyötyä ja iloa Laatuverkostosta on työterveyshuollon palveluntuottajalle? Mehiläisen työterveyden kehittämispäällikkö Leena Uronen on oikea henkilö kertomaan asiasta. Hän on yksi pisimpään Laatuverkoston toiminnassa mukana olleista ja toiminut alusta asti myös verkoston ohjausryhmässä.

”Vaikka mukana on monentyyppisiä toimijoita, joilla on omia tapoja toimia, työterveyshuollon perustehtävä on meillä kaikilla sama. Laatuverkosto ja Laatukysely ovat nostaneet perusasiat arvoonsa”, Uronen sanoo ja listaa olennaisia kysymyksiä asiakastyöhön:

Tiedämmekö, millainen työpaikka tämä on? Voiko tästä työstä sairastua? Miten täällä voidaan estää työkyvyttömyyttä?

Uskon, että Laatuverkostolla on osansa siinä, että asiakastyytyväisyytemme on kasvanut.

Henkilökuva: Leena Uronen, Mehiläinen
Leena Uronen on työskennellyt pitkään työterveyshuollon laadun parissa. 

Ammattilaisten omiin silmiin kannattaa luottaa

Uronen kertoo oivalluksesta parin vuoden takaa, kun Laatuverkoston jäsenille toteutetun Laatukyselyn yhteydessä Työterveyslaitoksen asiantuntijat arvioivat työpaikkaselvityksiä. Alkoi vaikuttaa siltä, että työterveyshuolloissa on menetetty luottamus omiin havaintoihin työpaikalla. Työpaikkaselvityksiin kopioitiin fraaseja, jotka jäivät yleiselle tasolle.

Työterveyslaitoksen toteuttamasta dokumenttien laadun arvioinnista on syntynyt hyvää ja tarpeellista keskustelua oman organisaation ja alan sisällä.

”Meidän pitää luottaa ammattilaisten omiin silmiin. Asiakkaat kaipaavat omia havaintoja ja niiden tuottamia lausahduksia. Kannustamme työpaikkaselvityksen tekijöitä siihen, että työpaikka tulee aina yksilöllisesti esiin”, Uronen kertoo.

”Lisäksi olemme paneutuneet työpaikkaselvityksissä siihen, että kaikki, mitä voidaan mitata, myös mitataan. Asiakasyritys hyötyy paljon siitä, kun mittarit ja tavoitteet ovat hyvät.”

Yhtä laadukasta palvelua jokaisessa yksikössä

Työterveyslaitos on toteuttanut Laatuverkoston jäsenille Laatukyselyn, minkä Uronen on kokenut hyödylliseksi.

”Laatukysely on pakottanut yksiköt pysähtymään hetkeksi ja peilaamaan omaa toimintaansa. Asiakashan ajattelee saavansa yhtä laadukasta palvelua jokaisessa yksikössä. Laatukyselyn ansiosta näemme kokonaiskuvan ja voimme tarjota kaikkialla parempaa työterveyshuoltoa”, Uronen sanoo.

Mehiläisessä Laatukysely on myös poikinut uudenlaista omavalvontaa ja vertaisarviointia.

”Uskon, että Laatuverkostolla on osansa siinä, että asiakastyytyväisyytemme on kasvanut.”

Kaikki työterveyshuollon toimijat mukaan

Laatuverkostossa tehdään yhdessä työtä koko toimialan kehittämiseksi.

”On tärkeää kirkastaa työterveyshuollon perustehtävä myös asiakkaille. Tähän tarvitsemme kaikki mukaan!” Uronen kannustaa.

Hänen mielestään on tervehdyttävää käydä dialogia muiden toimijoiden kanssa ja peilata omia toimintatapoja.

”Se, että Suomessa on monenlaisia työterveyshuollon toimijoita, on rikkaus. Onkin upeaa, että meillä on Laatuverkoston kaltainen keskustelufoorumi, jossa kaikki ovat innostuneita työterveyshuollon laadun kehittämisestä."

Tutustu Laatuverkostoon

Työterveyslaitos kutsuu kaikki työterveyshuollon palveluja tuottavat organisaatiot mukaan Laatuverkostoon. Verkoston jäsenyys on nyt maksuton. Lisätietoja ja liittymislomakkeen löydät Laatuverkoston verkkosivuilta:

Lisätiedot

  • Tiina Kauranen, vanhempi asiantuntija, Työterveyslaitos, p. 040 771 2118, tiina.kauranen [at] ttl.fi (tiina[dot]kauranen[at]ttl[dot]fi)
  • Leena Uronen, Työterveyden kehittämispäällikkö, Mehiläinen Työelämäpalvelut, p. 050 531 9759, leena.uronen [at] mehilainen.fi (leena[dot]uronen[at]mehilainen[dot]fi)