Verkostoituminen herättää ajattelemaan omia toimintatapoja
Millaisia tekoja kaivataan, kun halutaan kehittää työterveyshuollon laatua? Kotkan Työterveydessä on tehty paljon toisiaan tukevia muutoksia, kertovat johtava työterveyslääkäri Helena Rautapää ja työterveyshoitaja ja laatuvastaava Sanna Mallat.
Yksi keskeinen asia on se, että laadun kehittämiseen varataan oikeasti työaikaa – ja että johto on siihen sitoutunut.
”Meillä Sannalla on varattu yksi päivä viikossa kehitys- ja laatutyöhön. Hän puolestaan innostaa ja sitouttaa meidät muut mukaan!”, Helena Rautapää kiteyttää.
Työterveyshuollon Laatuverkoston jäsenyys on antanut konkreettista hyötyä kehittämiseen.
”Laatuvinkit ovat olleet tosi hyödyllisiä, ja Laatuverkoston webinaareissa on ollut hyviä aiheita. Lisäksi verkostoituminen muiden organisaatioiden kanssa herättää ajattelemaan omia toimintatapoja”, Sanna Mallat sanoo.
Viime vuonna uudistimme työpaikkaselvitysraportin, nyt toimintasuunnitelmapohjan ja seuraavaksi on edessä sairauspoissaolojen raportointi.
Laadun kehittäminen on pitkäjänteistä työtä
Yksi suuri ponnistus Kotkan Työterveydessä on ollut lomakepohjien uudistaminen. Ne auttavat tarjoamaan asiakasyrityksille tasalaatuista palvelua – ja uudet työterveyshoitajat ovat pohjia jo kiitelleetkin selkeydestä.
”Viime vuonna uudistimme työpaikkaselvitysraportin, nyt toimintasuunnitelmapohjan ja seuraavaksi on edessä sairauspoissaolojen raportointi”, Sanna Mallat kertoo.
Uudistaminen ei kuitenkaan pääty uuden toimintamallin julkaisemiseen. Toimintakulttuurin muutos on pitkäjänteistä työtä yhdessä keskustellen.
”Vanhat tavat voivat olla syvällä, joten vaatii henkilöstöltä paneutumista siihen, että osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin esimerkiksi työpaikkakäynneillä”, sanoo Helena Rautapää.
Henkilöstön perehdyttämisessä hyödynnettiin Työterveyslaitoksen koulutusmateriaaleja.
”Lisäksi kävimme läpi uudistettua työpaikkaselvitysraporttia joidenkin asiakasyritysten kanssa käyttöönoton jälkeen. Saimme siitä myönteistä palautetta”, Rautapää jatkaa.
Fiksut käytännöt jakoon Laatuverkostossa
Selkeät toimintamallit ja sujuvat prosessit ovat laadun keskeisiä osa-alueita. Asiakaslähtöisyys on Kotkan Työterveydessä ykkösjuttu – ja he kannustavat työpaikkoja ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä.
”Olemme pieni paikallinen toimija ja helposti tavoitettavissa. Asiakasyritykset arvostavat sitä, että voivat soittaa suoraan tutulle ihmiselle. Vastuuhoitajan saa kiinni nopeastikin, usein saman päivän aikana”, Helena Rautapää sanoo.
Myös henkilöstön työhön on haettu helpotusta esimerkiksi uudistamalla järjestelmiä.
”Vanha systeemi vei yllättävän paljon aikaa. Nyt ei enää tarvitse tehdä niin paljon excelöintiä, mikä on säästänyt aikaa muuhun”, Rautapää tiivistää.
”Fiksujen käytäntöjen jakaminen onnistuisi helposti myös Laatuverkostossa.”
Lisätiedot Laatuverkostosta
- Tiina Kauranen, vanhempi asiantuntija, Työterveyslaitos, p. 040 771 2118, tiina.kauranen [at] ttl.fi