Det krävs ofta mångsidig kompetens för att det ska vara möjligt att lösa problem med inomhusluften i arbetslokaler och hantera olika situationer som gäller inomhusluften på arbetsplatsen. I frågor som gäller inomhusluften samarbetar ledningen, fastighetsförvaltningen och arbetarskyddet med bland annat en byggnadshälsoexpert och läkare och vid behov med en HR-expert. Det är viktigt att de anställda på arbetsplatsen ges möjlighet att delta i överläggningarna för att utreda och hitta en lösning på problem med inomhusluften.
Vill du boka en expert som kommer och håller ett föredrag hos er, eller har ni på arbetsplatsen redan planer på ett projekt för att utreda inomhusluften? Vänligen kontakt oss så vi får diskutera mer!
Vi erbjuder vår hjälp i frågor som gäller inomhusluft
Du kan beställa en inomhusluftenkät hos Arbetshälsoinstitutet för att kartlägga de anställdas erfarenheter. Vid behov kan du även boka tid för ett samråd där inomhusluftsgruppen tillsammans med Arbetshälsoinstitutets specialistläkare går igenom resultaten från den besvarade enkäten.
Arbetshälsoinstitutet erbjuder även olika slags kurser om hur inomhusluftproblem kan lösas och om olika situationer med inomhusluft. Utifrån dina behov får du tillgång till en byggnadshälsoexpert, läkare och HR-expert.
Inomhusluftenkäten som en del av lösningsprocessen inom arbetsplatsens inomhusluftsfrågor
Ett mångfacetterat och multiprofessionellt samarbete är viktigt för att lösa inomhusluftsfrågor.
Som en del av att utreda inomhusluftsfrågor kan man vid behov kartlägga användarnas erfarenheter av lokalerna på gruppnivå. Med en inomhusluftenkät kan man emellertid inte bedöma ifall byggnaden eller dess system har problem, utan byggnaden bör undersökas separat.
Med enkäten kan man få information om symtom och olägenheter i inomhusmiljön samt faktorer som kan påverka lösningen av problemet med inomhusluften.
Vem är inomhusluftenkäten lämplig för?
Vår inomhusluftenkätstjänst lämpar sig för bedömning av kontor, skolor, daghem och hälsovård samt motsvarande arbetslokaler. Enkäten är avsedd för objekt där det finns minst 20 personer som huvudsakligen (minst hälften av sin arbetstid) arbetar i lokalerna.
Enkäten fungerar bäst som en del av den övergripande processen för att undersöka inomhusluften och dess resultat bör granskas tillsammans med de utredningar och observationer som gjorts i objektet. Från bilden nedan kan du se i vilket skede av processen det lönar sig att överväga behovet av en inomhusluftenkät.
Beställ en inomhusluftenkät
Du kan beställa en inomhusluftenkät genom att fylla i och sända beställningsblanketten (på finska) nedan samt e-postadresserna till de som arbetar vid objektet som en bifogad excel-fil, grupperade enligt gruppindelningen till adressen: sisailmastokyselypalvelu@ttl.fi.
Om du vill kan du också skicka uppgifterna till Arbetshälsoinstitutet som säker post. För att du ska kunna sända meddelandet och få svar på det måste du ha en fungerande e-postadress och ett telefonnummer.
Priset för enkäten bestäms enligt antalet arbetstagare och innehåller följande
en enkät genomförd per e-post på basis av en adresslista utan gruppindelning som enkätens beställare skickat
jämförelse av resultaten mot vårt kontrollmaterial
en sammanfattning, analys samt utlåtande över resultaten utarbetad av en expert.
Moms 24 % tillkommer på alla priser.
Prislista för inomhusluftenkäten 2023
Antal anställda på en byggarbetsplats
Pris € (moms 0 %)
under 50
961
51 - 150
1562
151 - 300
2447
301 - 500
3210
över 500
enligt separat anbud
Tilläggstjänster
Undergrupper
Ifall objektet till exempel har flera våningar eller separata avdelningar och beställaren vill ha en undregruppspecifik granskning enligt egen gruppering eller adresslista, debiterar vi för varje undergrupp:
218 € per grupp, om gruppernas antal är 1-3
273 € per grupp, om gruppernas antal är 4-6
328 € per grupp, om gruppernas antal är över 6
Pappersenkät
Det är möjligt att genomföra enkäten som en pappersenkät enligt separat överenskommelse. I detta fall genomförs enkäten av objektets företagshälsovård enligt våra anvisningar. Därefter samlar de in pappersblanketterna och skickar dem till Arbetshälsoinstitutet.
För information som samlats in på detta vis, debiterar vi 76 € för de 20 första blanketterna som matas in i vårt system.
Jämförelse med en tidigare inomhusluftenkät
Ifall Arbetshälsoinstitutets inomhusluftenkät gjorts redan tidigare med samma gruppindelning och det gäller en uppföljningsenkät, kan vi göra en jämförelse av resultaten sinsemellan enligt separat överenskommelse.
För jämförelse av resultaten debiterar vi 220 € per utlåtande.
Responsmöte
Vi rekommenderar att er egen företagshälsovård deltar i responsmötet, så att de kan svara på frågor som uppkommer under mötet. Om man eventuellt vill att specialistläkaren vid Arbetshälsoinstitutet deltar i arbetsplatsens presentation av och responsmöte för de resultat som presenterats i enkäten, ska man komma överens om saken separat med den specialistläkare som skrivit under utlåtandet.
För detta expertarbete och annat eventuellt yrkesmedicinskt expertarbete debiterar vi enligt utfört arbete.
Bli expert på arbetsplatsens inomhusluft är ett informationspaket som utarbetats av de främsta experterna inom branschen, och det är baserat på tillförlitliga uppgifter om hur man kan lösa inomhusluftproblem på arbetsplatsen. Deltagarna får introduktion i en lösningsorienterad och genomgripande åtgärdsmodell för att hantera frågor om inomhusluft, inomhusluftrelaterade symtom och kommunikation.
Finns det på din arbetsplats behov av ytterligare information om hur inomhusluftproblem kan lösas? Vi ordnar expertföreläsningar för organisationer. Temat, längden på föreläsningen och andra detaljer kan vi skräddarsy enligt er önskan. Fråga mer av våra experter nedan!
Information om inomhusluft
I det omfattande informationspaketet om inomhusluft hittar du uppgifter om bland annat utredning av inomhusluftproblem, stöd för arbetsförmågan vid situationer med inomhusluft, uppgifter och ansvar på arbetsplatsen och annan god praxis för att lösa inomhusluftproblem.
We use cookies to ensure the function of our website, to provide the best possible user experience and to personalize communications and ads.
You can change or withdraw your consent at any time via cookie policy page.
Our cookies belong to the following categories:
AnalyticsWe use analytical cookies to monitor the activities of visitors to our website and conduct analyses that help us optimize our website. This enables us to improve the functionality of our website and serve our visitors better. If you do not accept these cookies, we will not know when you visit our website. You can, however, use our website normally without these cookies.
Conversion trackingWe'll use your data to measure how effective our ads and on-site campaigns are.
MarketingMarketing cookies enable us to deliver targeted advertising to you on our website or targeted content on social media. These cookies are set by third-party advertising and targeting tools. Cookies enable these third parties to create a profile based on your topics of interest. If you do not accept these cookies, you will not see targeted advertising and you may be unable to use social media sharing tools.