Työterveyshuollon asiakasportaalien hyödyllisyys työkyvyn ja työolojen edistämisessä (TYTTI)
Tavoitteet
Työterveyshuollon asiakasportaalit ovat merkittäviä yhteistyön välineitä työterveyshuollon, työpaikan ja työntekijöiden välisessä yhteistyössä. Vaikka asiakasportaalien käyttö onkin yleistä, niitä on tutkittu vielä vähän.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää työterveyshuollon asiakasportaalien käyttöä, koettua hyödyllisyyttä ja asiakasportaaleista saatavan tiedon merkitystä työkyvyn tukemisessa sekä työn terveellisyyden ja turvallisuuden kehittämisessä.
Aineistot ja menetelmät
Tutkimus on poikkileikkaustutkimus, jossa aineisto kerätään monimenetelmällisesti kyselyillä ja haastatteluilla.
Tutkimuskohteena ovat työterveyshuollon asiakasportaaleja käyttävät työntekijä- ja työnantaja-asiakkaat sekä työterveyshuollon ammattilaiset.
Tulokset ja vaikuttavuus
Tutkimus tuottaa uutta tietoa työterveyshuollon digitaalisten palvelujen käytöstä ja hyödyllisyydestä. Tietoa saadaan samanaikaisesti eri käyttäjätarpeista eli työntekijän, työnantajan ja työterveyshuollon ammattilaisen näkökulmista.
Tulokset hyödyttävät työterveyshuollon palveluntuottajia asiakasportaalien parannuskohteiden tunnistamisessa ja niiden käytettävyyden lisäämisessä. Tuloksista on hyötyä myös asiakkaille, kun portaaleja kehitetään vastaamaan paremmin koettuja asiakastarpeita.
Tutkimusryhmä
Kysy hankkeesta
Sari Nissinen
Rahoittajat
Työsuojelurahasto ja Työterveyslaitos