Kampanjan teemat

Kuvituskuva/piirroskuva: Henkilö megafoni kädessään tulee ulos puhelimen ruudun kuvasta

Näkökulmia digitalisaation työturvallisuus- ja työterveysvaikutuksiin

Digiajan turvallinen ja terveellinen työ 2023–2025 -kampanjan tavoitteena on herättää keskustelua työelämän digitalisaatiosta. Miten edistyneet teknologiat muuttavat työntekemisen tapoja ja miten niiden käyttöönotto vaikuttaa työterveyteen ja -turvallisuuteen? Kampanjassa aihetta lähestytään viiden keskeisen teeman kautta, jotka ovat 1) etä- ja hybridityö, 2) digitaalinen alustatyö, 3) työtehtävien automaatio, 4) älykkäät järjestelmät, 5) tekoälyn hyödyntäminen työn johtamisessa.

Kampanjan läpileikkaavia teemoja ovat digitalisaation sukupuoliulottuvuus sekä vaikutukset työvoiman monimuotoisuuteen ja heikossa asemassa oleviin työntekijäryhmiin. 



Kampanjassa tarkastellaan yritysten ja organisaatioiden kokemuksia eri puolilta Eurooppaa sekä jaetaan työpaikkojen hyviä käytäntöjä. Tavoitteena on tukea digitaalisten teknologioiden käyttöä parhaalla mahdollisella tavalla sekä auttaa ennaltaehkäisemään niiden käyttöön liittyviä riskejä.

 

Kampanjan teemat ajoittuvat Suomessa vuosina 2023–2025 seuraavasti: 

Terveellinen työ -kampanjan teemat Suomessa: 1. Etä- ja hybridityö (loka–joulukuu 2023), 2. Digitaalinen alustatyö (tammi–toukokuu 2024), 3. Työtehtävien automaatio (kesä–joulukuu 2024), 4. Älykkäät digitaaliset järjestelmät (tammi–toukokuu 2025), 5. Tekoälyn hyödyntäminen työn johtamisessa (kesä–joulukuu 2025).

Lisätiedot

Henkilökuva Taina Pääkkönen

Taina Pääkkönen

vanhempi asiantuntija
Sähköpostiosoite
taina.paakkonen [at] ttl.fi
Puhelin
+358 30 474 2616