Etä- ja hybridityö
Miten teet etä- ja hybridityöskentelystä turvallista ja sujuvaa?
Etä- ja hybridityö ovat tulleet jäädäkseen monille työpaikoille. Uudet digitaaliteknologiat mahdollistavat erilaisia tapoja, aikoja ja paikkoja tehdä työtä. Turvallinen, terveellinen ja tuottava etä- tai hybridityöarki vaatii kuitenkin panostusta niin työantajalta, työyhteisöltä kuin yksittäisiltä työntekijöiltäkin.
Nappaa vinkit sujuvampaan etä- ja hybridityöskentelyyn!
Testaa, millainen etätyöntekijä olet
Kolme väittämää etä- ja hybridityöstä
Esitimme Työterveyslaitoksen johtavalle tutkijalle kolme väittämää etä- ja hybridityöstä. Katso videolta, mitä asiantuntija vastasi.
Viisi vinkkiä etä- ja hybridityön tekijälle
-
Tunnista, mitkä työtehtävistäsi sopivat etä- ja hybridityöskentelyyn.
-
Arvioi esihenkilösi kanssa mahdollisia riskejä ja miten niitä voitaisiin ennaltaehkäistä.
-
Varmista hyvä työergonomia ja että käytössäsi on ajantasaiset laitteet ja ohjelmat.
-
Ylläpidä yhteisöllisyyttä ja suhteita työkavereihin.
-
Huolehdi myös riittävästä työn tauottamisesta ja siitä, että pystyt irrottautumaan työstä ja aikaa jää myös työstä palautumiselle.
Viisi vinkkiä etä- ja hybridityön johtamiseen
-
Mieti, millainen johtaminen sopii mihinkin tilanteeseen, tehtävään ja henkilöön.
-
Huolehdi yhteisöllisyyden ylläpitämisestä ja mieti, kuinka varmista, miten työn tekeminen sujuu ja miten työntekijät voivat.
-
Pohdi, miten työpaikalla voidaan varmistaa työssäoppiminen ja hiljaisen tiedon siirtyminen, kun työntekijät työskentelevät eri paikoissa.
-
Tunnista keinot hybridityön riskien arvioimiseen.
-
Johda omalla esimerkillä.