2. Luo kokeilu
Tarve kokeilulle syntyy
Hoivakoti Hempeässä hoitajat keskustelevat harvoin keskenään. Tilanne on kärjistynyt ja keskustelukulttuuri ei ole kovin avoin. Hoitajat ovat vaikeiden eettisten kysymysten äärellä yksin, kun uskallus puhua puuttuu. Esihenkilö Oona on havainnut kärjistyneen tilanteen ja moni hoitaja on myös kehityskeskusteluissa nostanut ongelman esiin. Nyt on aika tehdä asialle jotain! Oona kutsuu koolle pikapalaverin.
Tavoitteeksi linjataan yhdessä avoimemman ja läheisemmän keskustelukulttuurin luominen. Sovitaan, että kokeillaan yhdessä asiakkaiden tilanteita käsitteleviä palavereja seuraavan kuukauden ajan. Vaikeissa asioissa on päästävä syvemmälle tasolle!
Mikä on kokeilu?
Onko tämä hyvä idea? Voisiko tämä toimia? Se selviää kokeilemalla!
Kokeilu on kestoltaan rajattu tapa testata ideoita tai uutta tapaa toimia käytännössä. Kokeilun tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa kehitettävästä asiasta. Kokeilu voi onnistua tai epäonnistua, mutta epäonnistuessaankin, kokeilu tuottaa tärkeää tietoa siitä, miten kokeilua tulisi kehittää, jotta se toimisi laajemmin toteutettuna paremmin.
Skenaariotehtävä: Kokeilevan työkulttuurin edellytykset
Ennen kokeilun aloittamista on hyvä hetkeksi vielä pysähtyä ja pohtia minkälaiset mahdollisuudet kokeilevalle kehittämiselle on. Minkälainen kehittämisen toimintakulttuuri meillä on? Sallitaanko meillä työntekijälähtöisiä kokeiluja? Miten esihenkilönä voin kannustaa työntekijöitäni kokeiluihin?
Skenaarioharjoitus voidaan toteuttaa oman organisaation eri toimijoiden kesken. On hyvä olla mukana henkilöstöä eri tasoilta ja tehtävistä, jotta kuvauksista tulee mahdollisimman realistisia. Johtoa tarvitaan mukaan ainakin skenaarion esitysvaiheessa yleisönä, ja jotta tieto koetusta tilanteesta menee johdon tietoon.
Voit käyttää alla olevaa nelikenttäpohjaa työskentelyn tukena.
Kokeilun määrittäminen
Alla olevaa taulukkoa voit käyttää apuna kehittämiskokeilun selkeyttämiseen ja sen kuvailuun. Voit myös ladata itsellesi valmiin tyhjän pohjan .