Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 7.11.2024
Företagshälsovårdsavtalen är vanligtvis övergripande, dvs. 74 procent av avtalen innehåller till viss del även sjukvårdstjänster. På ungefär var fjärde arbetsplats omfattar företagshälsovårdsavtalet endast lagstadgad, dvs. förebyggande företagshälsovård.
– Företagshälsovårdens mål är att jämlikt betjäna den arbetande befolkningen som omfattas av den och säkerställa tillgången till tjänster för alla. Jämlikhet innebär dock inte samma tjänster för alla, utan tjänsterna ska i första hand grunda sig på behoven på varje arbetsplats och hos dess personal, säger ledande expert Sari Nissinen.
Nöjdheten bland företagshälsovårdens organisationskunder är klart lägre än bland privatkunderna, vilket tyder på ett behov av att utveckla samarbetet mellan företagshälsovården och arbetsgivarna. Detta är särskilt viktigt på små arbetsplatser, som utgör majoriteten av företagshälsovårdsenheternas organisationskunder. Två tredjedelar av kunderna är arbetsplatser med högst tio anställda.
Processerna inom företagshälsovårdssamarbetet kan förbättras
I de processanvisningar som styr företagshälsovårdens verksamhet konstaterades kvalitetsskillnader och brister i förhållande till God företagshälsovårdspraxis.
– Processer som är väsentliga för ett fungerande företagshälsovårdssamarbete är till exempel arbetsplatsutredning och verksamhetsplanering. Processanvisningarna för dessa bör utvecklas, berättar specialläkare Tom Oikarinen.
Enhetliga processanvisningar skulle kunna förbättra företagshälsovårdens kvalitet, öka kundnöjdheten och effektivisera processerna.
Antalet anställda inom företagshälsovården har ökat något
År 2023 arbetade något fler yrkespersoner inom företagshälsovården än år 2018. Antalet läkare verkar ha minskat något, men bland dem har andelen specialläkare inom företagshälsovården och läkare under specialistutbildning ökat.
Det fanns fler hälsovårdare och experter inom socialbranschen än tidigare. När det gäller fysioterapeuter har situationen förblivit nästan oförändrad.
Antalet psykologer har ökat betydligt, men av dem har andelen företagspsykologer som är behöriga inom företagshälsovård minskat.
Översikten Företagshälsovårdens verksamhet och kvalitet
- Översikten bygger på en enkät som riktats till företagshälsovårdens enheter och som nu genomfördes för tionde gången. Föregående översikt är från år 2018.
- Uppgifterna i översikten samlades in från företagshälsovårdens serviceproducenter i början av år 2024. Uppgifterna erhölls från 331 företagshälsovårdsenheter.
- Alla uppgifter erhölls inte från alla enheter, vilket påverkar generaliseringen av vissa resultat.
- Läs översikten i Julkari (på finska, sammandrag på svenska).
Ytterligare information
- Sari Nissinen, ledande expert, Arbetshälsoinstitutet, sari.nissinen [at] ttl.fi, +35843 825 2435
- Tom Oikarinen, specialläkare, Arbetshälsoinstitutet, Tom.Oikarinen [at] ttl.fi, +35840 736 4801
- Tiina Kauranen, äldre sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet, Tiina.Kauranen [at] ttl.fi, +35840 771 2118