Dataskyddsbeskrivning för rekryteringsregister

Arbetshälsoinstitutet är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som skapas i rekryteringsverksamheten. I Arbetshälsoinstitutets rekryteringsregister samlas personuppgifter för personer som söker arbete hos Arbetshälsoinstitutet.

Var­för och på vilka grun­der be­hand­lar vi per­son­upp­gif­ter

Vi behandlar personuppgifter när vi emottar och behandlar arbetsansökningar. Arbetshälsoinstitutet kan använda ansökan också i andra ansökningar, om arbetssökanden har gett sitt samtycke till detta.

Rättsgrunden för behandlingen av personuppgifter är samtycke (artikel 6.1 a i dataskyddsförordningen).

Vilka per­son­upp­gif­ter be­hand­lar vi

Registret omfattar den arbetssökandes identifierings- och kontaktuppgifter (namn, e-postadress, andra kontaktuppgifter) och de svar och uppgifter som den sökande angett i ansökan.

Var får vi per­son­upp­gif­ter

Den arbetssökande matar själv in uppgifterna i systemet.

Till vem ut­läm­nar vi per­son­upp­gif­ter

Vi anlitar IT-leverantörer som erbjuder oss tekniska lösningar för behandling av uppgifterna. Personuppgifterna behandlas i en för respektive information lämplig och datasäker IT-tjänst. Arbetshälsoinstitutet har ingått avtal med respektive IT-leverantör, och i avtalen ställs villkor för och krav på hur personuppgifterna behandlas.

 

I vissa fall kan vi lämna ut personuppgifter till tredje part som är involverad i rekryteringsprocessen. Dessa inkluderar, med ditt samtycke.

Vi kan på det sätt som lagen tillåter och förpliktar utlämna personuppgifter till myndigheterna.

Ut­läm­nar vi per­son­upp­gif­ter ut­an­för EU/EES

Vi överför inte personuppgifter utanför EU/EES.

Hur länge lag­rar vi per­son­upp­gif­ter

Vi lagrar ansökan i två år räknat från inlämnandet av ansökan för eventuella rättsliga yrkanden.

I rekryteringssystemet finns möjlighet att lämna in en öppen arbetsansökan. I detta fall lagras den sökandes uppgifter i sex månader.  Ett automatiskt meddelande skickas från systemet till sökanden innan uppgifterna raderas, i vilket fall sökanden kan fortsätta med en öppen arbetsansökan.

Huruvi­da vi utför au­to­ma­tiskt be­sluts­fat­tan­de eller pro­fi­le­ring

Vår gör inte automatiskt beslutsfattande utifrån uppgifterna i rekryteringsregistret.

Vad in­ne­bär ut­läm­nan­de av upp­gif­ter

Insamlingen av personuppgifter är nödvändig för att kunna lämna in en arbetsansökan och få den behandlad.

Dina rät­tig­he­ter

Du har många rättigheter som gäller dina personuppgifter och som varierar från situation till situation. Du kan begära att få ta del av dina personuppgifter hos Arbetshälsoinstitutet genom att fylla i Arbetshälsoinstitutets formulär eller fritt formulera din begäran. Begäran riktas till Arbetshälsoinstitutets dataskyddsombud.  Du får ett svar på din begäran. Arbetshälsoinstitutet kan vägra att förverkliga begäran om personuppgifter eller begränsa förverkligandet av den registrerades rättigheter i situationer då lagen tillåter det.

Per­son­upp­gifts­an­sva­ri­ges och data­skydds­om­bu­dets kon­takt­upp­gif­ter

Arbetshälsoinstitutet, PB 40, 00032 Arbetshälsoinstitutet, telefonväxel 030 474 1

Arbetshälsoinstitutet

Dataombudsmannens telefonnummer 030 474 2429 och e-post: tsv(at)ttl.fi

För att sköta ett konfidentiellt ärende kan du skicka ett säkert e-postmeddelande till Arbetshälsoinstitutet. Du måste ha en fungerande e-postadress och ett fungerande telefonnummer för att du på ett datasäkert sätt ska kunna kommunicera med Arbetshälsoinstitutet.

Säkert e-postmeddelande till Arbetshälsoinstitutet(länken är extern)

Till­syns­myn­dig­he­tens kon­takt­upp­gif­ter

Nyckelord