Arbetsplatsutredningar
Arbetsplatsutredningen är en fortlöpande verksamhet
En väl genomförd arbetsplatsutredning skapar en grund för hela företagshälsovårdsverksamheten. I arbetsplatsutredningen kartlägger man tillsammans arbetsplatsens behov och drar därifrån slutsatser och ger åtgärdsförslag.
En arbetsplatsutredning görs alltid
- när verksamheten inleds
- när arbetet eller arbetsförhållandena förändras väsentligt
- på basis av uppgifter som samlats in inom företagshälsovården
- med jämna mellanrum enligt verksamhetsplanen.
Arbetsgivaren ansvarar för att arbetsplatsutredningen är gjord och hålls uppdaterad. Den genomförs av yrkesutbildade personer och experter inom företagshälsovården. Arbetstagarna och representanter för personalen deltar i planeringen och genomförandet av arbetsplatsutredningen.
Rapporten över arbetsplatsutredningen ska hållas tillgänglig för alla arbetstagare och det rekommenderas att den gås igenom på arbetsplatsen.
Riktad arbetsplatsutredning
Arbetsplatsutredningen kan vid behov kompletteras med en riktad arbetsplatsutredning. I en riktad arbetsplatsutredning är det möjligt att närmare sätta sig in i riskfaktorerna på arbetsplatsen, till exempel kemiska faktorer, eller något delområde på arbetsplatsen, såsom arbetets smidighet.
Resursfaktorer bör framföras
I arbetsplatsutredningen görs en bedömning av arbetets, arbetsmiljöns och arbetsgemenskapens
- hälsorisker och men för hälsan
- belastningsfaktorer
- resurser.
I arbetsplatsutredningen bedöms också olika faktorers betydelse för arbetsförmågan. I arbetsplatsutredningen ska man beakta de förändringar som pågår i arbetet och inom personalen på arbetsplatsen, särskilt med tanke på arbetets smidighet och personalens välbefinnande. De resursfaktorer som kommit fram bör betonas i utredningen vid sidan av riskerna och belastningsfaktorerna.
Utifrån bedömningen drar man slutsatser om vilka centrala faktorer i arbetsförhållandena som påverkar hälsan och arbetsförmågan.
Arbetsplatsutredningen leder till en verksamhetsplan
Utifrån arbetsplatsutredningen kommer företagshälsovården och arbetsplatsen tillsammans överens om de åtgärder som ska vidtas på arbetsplatsen och uppdaterar verksamhetsplanen. Dessutom följer man upp genomförandet och effekterna av de överenskomna åtgärderna.
Företagshälsovården ger arbetsplatsen respons på slutsatserna och de överenskomna åtgärderna samt vid behov handledning och rådgivning.
Bedömning av första hjälpen-beredskap
I samband med arbetsplatsutredningen bedömer man första hjälpen- beredskapen, som är en del av säkerheten på arbetsplatsen och förebyggandet av olycksfall. Med första hjälpen-beredskap avses att det på arbetsplatsen med tanke på förhållandena och verksamheten finns tillräckligt med personer med kunskaper i första hjälpen, ändamålsenlig första hjälpen-utrustning och anvisningar för olyckssituationer.
På arbetsplatsen ska det dessutom finnas anvisningar för hantering av psykiska reaktioner som beror på arbetet inom branscher där det finns risk för våld eller där det förekommer våldssituationer.
Kartläggningen och bedömningen av riskfaktorerna på arbetsplatsen utgör grunden för planeringen av första hjälpen-beredskapen. Arbetsgivaren sörjer för genomförandet av första hjälpen-beredskapen och företagshälsovården för fastställandet av den samt för ordnandet av psykisk eftervård vid olyckor.
FPA ersätter arbetsgivaren nödvändiga och skäliga kostnader som orsakats av upprätthållandet av första hjälpen-beredskapen. En förutsättning för att man ska få ersättning är att
- företagsläkaren eller företagshälsovårdaren från arbetsplatsens företagshälsovård utifrån arbetsplatsutredningen har bedömt att utbildning i första hjälpen och anskaffningar i anslutning till första hjälpen-beredskap är nödvändiga
- konstaterade behov har antecknats i företagshälsovårdens verksamhetsplan
- utbildaren är en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som har utbildarutbildning i första hjälpen och hälsokunskap.