Pandemia ja riskien hallinta
Tavoitteet
Paras-hankkeessa selvitämme
- mistä työpaikat saivat tukea riskien hallinnan ratkaisuihin
- miten organisaatiossa jo olemassa oleva riskienhallintatyö edesauttoi uudessa tilanteessa koronavirusriskien arvioinnissa ja toimenpiteiden hallinnassa
- miten hyvin työpaikoilla pystyttiin toteuttamaan valtionhallinnolta, viranomaisilta ja asiantuntijalaitoksilta tulleita ohjeita ja määräyksiä.
Aineistot ja menetelmät
Hankkeeseen osallistuu kuusi työpaikkaa eri toimialoilta. Heidän kanssaan selvitämme riskien arvioinnissa ja hallinnassa epidemian aikana tarvittua ja hyödynnettyä tieto. Työpaikoilta kootaan ja analysoidaan myös olennaiset turvallisuusdokumentit.
Lisäksi teemme kyselyn sadoille muille työpaikoille. Kyselyn avulla arvioimme koronavirusepidemiaan liittyvää tiedonsaantia ja tiedon käyttöä.
Hankkeessa selvitetään myös ne tahot, joista työpaikat ovat hakeneet ja saaneet tukea. Valtioneuvostolta, viranomaisilta ja asiantuntijaorganisaatioilta tullut ohjeistus mallinnetaan aikajanalle, johon sisällytetään työpaikkojen toteuttamat toimenpiteet.
Kokonaisuudesta syntyvää aikajanaa käytetään julkisen ohjeistuksen onnistumisen ja oikea-aikaisuuden arvioimiseksi.
Tulokset ja vaikuttavuus
Tavoitteenamme on koota keinoja ja hyviä käytäntöjä, joiden avulla työpaikat voivat varautua biologisten tekijöiden aiheuttamien riskien arviointiin ja hallintaan.
Rahoittajat
Työsuojelurahasto ja Työterveyslaitos
Kysy hankkeesta
Tiina-Mari Monni
hankkeen projektipäällikkö, tuotepäällikkö