Koulumaailmassa on viime vuosina kohdattu monenlaisia kriisejä, jotka ovat muokanneet opetustyötä. Koronapandemia muutti opettajien työtä lähestulkoon yhdessä yössä.
Myös taloudellisten resurssien niukentuminen ja oppilaiden hyvinvointiin liittyvät ongelmat ovat synnyttäneet tarvetta uudistua ja innovoida.
Uudis-hankkeessa (Selviytymisestä uudistumiseen: Oppimisen ja innovoinnin johtaminen työpaikan kriisissä) selvitimme, millä keinoin uudistumista voidaan tukea opetusalan työpaikoilla kriisiaikana.
Sitouttava johtaminen edistää innovatiivisuutta
Innovatiivisuudella tarkoitetaan kykyä tehdä asioita uudella, entistä paremmalla tavalla. Halutut muutokset voivat toteutua, kun psykologiset perustarpeet täyttyvät. Tämä tarkoittaa, että opettaja
- kykenee suoriutumaan työtehtävistään ja kehittymään ammatillisesti
- tuntee kuuluvansa työyhteisöön ja olevansa hyväksytty sen jäsenenä
- pystyy ohjaamaan omia toimiaan ja tekemään itsenäisiä päätöksiä työssään.
Kriisitilanteessa näiden tarpeiden täyttyminen voi vaarantua. Toisaalta niiden toteutumista voidaan tietoisesti tukea johtamisella.
Sitouttava johtaminen pyrkii täyttämään psykologiset perustarpeet: kokemuksen pätevyydestä, yhteenkuuluvuudesta ja autonomiasta. Tarpeiden täyttyminen edistää työntekijöiden hyvinvointia, suoriutumista, sitoutumista ja siten myös innovatiivisuutta.
Miten rehtori voi johtaa sitouttavasti?
Sitouttava rehtori pyrkii voimaannuttamaan, vahvistamaan ja yhdistämään työntekijöitään. Hän antaa vapautta ja vastuuta, kuuntelee mielipiteitä. Näin opettajat kokevat olevansa psykologisesti vapaita tekemään omia päätöksiään.
Rehtori voi vahvistaa henkilöstönsä pätevyyden tunnetta delegoimalla tehtäviä ja vastuuta, antamalla haastavia työtehtäviä ja kannustamalla opettajia hyödyntämään vahvuuksiaan. Hän järjestää esimerkiksi mahdollisuuksia osallistua koulutuksiin.
Opettajan työssä tarvitaan itsenäisyyttä. Liiallinen autonomia voi kuitenkin johtaa yksinäisyyden tunteeseen ja yritykseen selviytyä yksin. Siksi rehtorin on tärkeää tarjota riittävästi esihenkilötukea ja ylläpitää työyhteisön yhteisöllisyyttä.
Yhteisöllisyys ja kollegoiden tuki koetaankin usein tärkeäksi voimavaraksi opettajan työssä. Yhteisöllisyyden tukeminen tarkoittaa esimerkiksi hyvän tiimihengen luomista, yhteistyöhön rohkaisemista ja sitä, että yhteisiin tapahtumiin on mahdollista osallistua.
Innovatiivinen työyhteisö selviytyy kriisistä
Uudis-hankkeemme havainnot vahvistavat käsitystä sitouttavan johtamisen merkityksestä myös kriisiaikana.
Hankkeen osatutkimuksen tutkimusjoukkoon kuului reilut 2000 opettajaa. Heistä 68 prosenttia oli luokanopettajia, 4 prosenttia lehtoreita ja 28 prosenttia erityisopettajia.
Opettajien kokemuksia sitouttavasta johtamisesta ja työyhteisön innovatiivisuudesta tarkasteltiin Kunta10-tutkimuksen kyselyaineistojen (2018, 2020 ja 2022) pohjalta.
Valtaosa vastanneista koki, että heidän osaamistaan ja sen kehittämistä tuettiin, yhteistyöhön kannustettiin ja heille annettiin riittävästi vapautta ja vastuuta työssään. Opettajat, jotka kokivat sitouttavan johtamisen myönteisesti, pitivät työyhteisöään innovatiivisempana.
Toisaalta sitouttavan johtamisen eri osa-alueet heikommiksi kokeneet opettajat arvioivat myös harvemmin työyhteisönsä toimivan innovatiivisesti. Sitouttavan johtamisen merkitys oli yhtä suuri sekä korona-aikana että sen ulkopuolella.
Vahva ja innovatiivinen työyhteisö edistää ideoiden jakamista ja käytäntöön viemistä. Se auttaa uudistumaan ja selviytymään kriisitilanteesta eteenpäin.
Teksti on kirjoitettu yhteistyössä Vaasan yliopiston professorin Liisa Mäkelän kanssa.
Lisätietoja:
Uudis-hankkeen loppuraportissa Selviytymisestä uudistumiseen (Uudis): Oppimisen ja innovoinnin johtaminen työpaikan kriisissä on tietoa uudistumisen johtamisesta kriisiaikana ja käytännön vinkkejä opetusalan työhön. (Julkarissa)
Selviytymisestä uudistumiseen: Oppimisen ja innovoinnin johtaminen työpaikan kriisissä – Uudis (tutkimushankkeen esittely)
Kriisien keskellä rutiinit auttavat selviytymään (Sari Käpykankaan blogikirjoitus)
Kommentointi