Lähete työkykyasioiden koordinointiin työterveyshuollossa

Iso osa työssäkäyvästä väestöstä asioi sekä työterveyshuollossa että julkisessa perusterveydenhuollossa. Tällä hetkellä ei ole yhtenäisiä toimintamalleja siihen, miten potilaita ohjataan toimijalta toiselle ja miten tieto liikkuisi toimijoiden välillä mahdollisimman tehokkaasti.Työkykyasioiden systemaattinen ohjaus julkisesta perusterveydenhuollosta työterveyshuoltoon parantaa työkyvyn tukea ja lisää tuottavuutta ja helpottaa terveysasemien henkilöstön työtä.
kuvituskuva

Mitä tulee tehdä, jotta pää­sem­me ta­voit­tee­seen?

Jotta pääsemme tavoitteeseen, meidän täytyy:

1. lisätä sote-toimijoiden ymmärrystä toistensa työstä. Se tarkoittaa, että

  • Perusterveydenhuoltoon saadaan tietoa työterveyshuollon lakiperustasta, toiminnan tavoitteista ja toiminnan reunaehdoista.
  • Työterveyshuollon toiminta huomioidaan alueellisissa hoitoketjuissa ja työterveyshuollon toimijat ovat tietoisia hyvinvointialueen tarjoamista palveluista.
  • Hyvinvointialueiden sote-toimijat rakentavat yhteisen ymmärryksen ja asettavat yhteistyölle tavoitteet.
  • Huomiota kiinnitetään erityisesti siihen, että yhteistyö vähentää perusterveydenhuollon työmäärää.

2. rakentaa yhteiset toimintamallit hyvinvointialueille. Näin potilaiden työkykyyn liittyvät asiat voidaan sujuvasti hoitaa työterveyshuollossa. Se tarkoittaa, että:

  • Yhteisesti sovitaan, missä tilanteissa potilas ohjataan työterveyshuoltoon.
  • Luodaan alueille sähköiset lähetekäytännöt.  
Prosessikaavio, joka esittelee TYÖOTE-mallin mukaisen, erikoissairaanhoidosta tai perusterveydenhuollosta tehtävän lähetteen käytäntöjä.

3. sopia yhteistyön tavoista sairaanhoidossa, jotta vältetään päällekkäistä työtä ja tiedonkulku on sujuvaa. Se tarkoittaa, että:

  • Rakennetaan toimintamalli tilanteisiin, joissa sairaanhoidon päävastuu on työterveyshuollossa, mutta henkilön työterveyshuoltosopimus ei kata jotain yksittäistä tutkimusta.

Mihin sai­raus­ryh­miin TYÖOTE-​toimintamalli sopii?

Tutustu alle kuvitteellisiin esimerkkeihin TYÖOTE-toimintamallin käytöstä eri sairausryhmissä.

Lä­he­te työ­ky­ky­asioi­den koor­di­noin­tiin

Työterveyshuollon erityisosaamista ovat työkyvyn arviointi ja tuki, työhön paluun tuki sekä kuntoutukseen ohjaaminen. Kuten muille lääketieteen erikoisaloille myös työterveyshuoltoon on mahdollista tehdä lähete. On tärkeää tehdä lähete muusta terveydenhuollosta työterveyshuoltoon, kun potilaalla havaitaan työkykyyn liittyviä ongelmia tai kun tarvitaan tukea työhön palaamiseen sairauspoissaolon jälkeen.

Lä­he­te on yh­teis­työn vä­li­ne

Useimmat työterveyshuollon palveluntuottajat ovat rakentaneet potilastietojärjestelmiinsä sähköisen yhteyden lähetteille ja palautteille paikalliseen sairaalaan. Yleensä yhteys toimii niin, että työterveyshuollosta tehdään lähete sairaalaan ja sairaalasta lähetetään työterveyshuoltoon hoitopalaute. TYÖOTE-toimintamallissa sähköinen lähete rakennetaan kulkemaan myös sairaalasta tai terveysasemalta työterveyshuoltoon.

  • Lähete on jämerämpi toimi kuin palaute. Se ei ole vain tiedoksianto, vaan työkalu, jolla työkyvyn arviointi ja tuki siirretään työterveyshuoltoon.
  • Kun tieto potilaan työkyvyn haasteista voidaan siirtää sairaalasta tai terveysasemilta työterveyshuoltoon lähetteellä, työterveyshuollossa voidaan reagoida nopeammin.
  • Lähete saapuu suoraan työterveyshuollon tietojärjestelmään. Potilaan työkykyyn liittyvän asian ohjaaminen eteenpäin oikealle, työpaikan olosuhteet tuntevalle ammattilaiselle helpottuu.
  • Palveluntuottajien omat hälytysjärjestelmät eivät korvaa lähetettä, koska ne ovat erillisiä ja toimijasta riippuvaisia järjestelmiä.

Lähete työterveyshuoltoon voidaan tehdä erikoissairaanhoidosta tai perusterveydenhuollosta. Alla olevassa kuvassa näet, miten läheteprosessi etenee.

Kaavio läheteprosessista

Miten teen lä­het­teen työ­ter­veys­huol­toon?

Katso video lä­he­tteen tekemisestä julkisesta terveydenhuollosta työ­ter­veys­huol­toon. Videon kesto on noin yhdeksän minuuttia.

Työ­ky­ky­asioi­den koor­di­noin­ti työ­ter­veys­huol­los­sa TYÖOTE-​toimintamallissa

Lähetteen tekee julkisen terveydenhuollon lääkäri. Hän:

  • suunnittelee sairauden hoidon
  • arvioi sairauden vaikutusta toimintakykyyn ja
  • määrää toimenpiteestä sovitun TYÖOTE-toimintamallin mukaisen sairauspoissaolon.

Julkisen terveydenhuollon toimenpiteiden jälkeen potilaan tiedot lähetetään potilaan luvalla työterveyshuoltoon, jossa hänen työkykyänsä ja työkyvyn tukea arvioidaan yksilöllisesti.

  • Työterveyshuollon nimetty ”postilaatikonhoitaja” tarkistaa lähetepostilaatikon päivittäin ja toimittaa lähetteet potilaan työpaikan tuntevalle työterveystiimille.
  • Työkyvyn ja työkyvyn tuen arvioinnin tekee työolot tunteva työterveyshuollon moniammatillinen tiimi.
  • Päätöksen sairauspoissaolon pituudesta tekee työterveyslääkäri.

Potilas voidaan lähettää julkisesta terveydenhuollosta työterveyshuoltoon myös silloin, kun työ vaikuttaa potilaan oireiluun tai sairauteen. Lähete siirtää hoitovastuun työkyvyn arvioinnista ja tukitoimista työterveyshuoltoon sekä juridisesti velvoittaa työterveyshuoltoa toimimaan. Sairauden hoito voi jatkua julkisessa terveydenhuollossa, vaikka työkyvyn arviointitoimet siirtyvät työterveyshuoltoon. Työhön paluun suunnittelu ja tukitoimet kuuluvat työterveyshuollon tehtäviin riippumatta työnantajan työterveyshuoltosopimuksen laajuudesta.

Case ma­na­ger vas­taa työ­ky­ky­asioi­den koor­di­noin­nis­ta

Case managerointi tarkoittaa sitä, että työterveyshuollossa otetaan vastuu potilaan työkyvyn arvioinnista, työkyvyn tukitoimista sekä kuntoutukseen ohjaamisesta.

Case manager on työterveyshuollossa työskentelevä henkilö, joka vastaa potilaan työkyvyn arvioinnin ja työkyvyn tukitoimien koordinoinnista. Case manager ottaa yhteyttä potilaaseen ja ohjaa hänet ammattilaisen vastaanotolle, jossa henkilön työkyky arvioidaan. Ajanvaraukset tulee tehdä ennen kuin erikoissairaanhoidon tai perusterveydenhuollon kirjaama sairauspoissaolo päättyy.

Case manager järjestelee työkyvyn arvioinnin lisäksi muita henkilöasiakkaan työkyvyn tukitoimia, kuten:

  • työterveysneuvottelu ja
  • työkyvyn tuen seurantakäynnit.

Työterveyshuollon moniammatillinen asiantuntijatiimi arvioi työkykyä ja suunnittelee työhön paluun tukitoimet. Arvioinnissa ja tukitoimien suunnittelussa otetaan huomioon potilaan terveydentilaan vaikuttavan sairauden ja hoidon lisäksi työn kuormitus ja vaatimukset.

Katso alta lista apukysymyksiä case manageroinnin suunnitteluun. Pohdi jo etukäteen, mitä työterveyshuollossa tulee huomioida?

Työkyvyn arvioinnissa ja työhön paluun tukitoimien suunnittelussa hyödynnetään työterveyshuollon moniammatillista asiantuntemusta.