Perehdytystaidot ovat koko työyhteisön asia
Perehdytys koskee tavalla tai toisella koko työyhteisöä, ja perehdytyksen onnistuminen on muidenkin kuin perehtyjän vastuulla. Perehdyttäminen on vastuullinen, tärkeä tehtävä sekä erinomainen keino vahvistaa omaa osaamistaan.
Tästä huolimatta vain 22 prosenttia matkailu- ja ravintola-alan ja 33 prosenttia kiinteistöpalvelualojen työntekijöistä on toiminut perehdyttäjänä tai mentorina. Kokonaisuutena palvelualojen työntekijöiden tyytyväisyys perehdytyksen laatuun on laskenut viimeisen 14 vuoden aikana.
Voisiko työyhteisöjen vahvempi mukaanotto olla keino parantaa tyytyväisyyttä perehdytykseen ja vähentää esihenkilöiden kokemaa kuormitusta perehdyttämisestä?
Vinkit työyhteisöille tulijan perehdyttämiseen
Perehtyminen työhön tapahtuu koko työyhteisön turvin. Perehdytysvastuuta voi jakaa monelle, ja epävirallista perehdyttämistä tapahtuu työarjessa koko ajan. Ota haltuusi kahdeksan keinoa kohtaamiseen ja tulijan tuomiseen työyhteisön jäseneksi.