- I chefsarbetet kan du stöta på situationer där en anställd inte presterar som förut i arbetet eller beter sig annorlunda, till exempel drar sig undan från gruppen, är deprimerad eller ovanligt trött eller irriterad, och detta skapar oro. Det kan också hända att arbetet förblir ogjort eller försenas, eller att du märker att den anställde uppenbarligen inte trivs med sitt arbete. Du kan undra vad förändringarna beror på – om det är en arbetsrelaterad eller livsrelaterad situation, en övergående eller en mer permanent förändring.
- Tecknen på illamående är allmänna till sin natur och visar oftast inte vad det handlar om, utan saken måste diskuteras.
- De flesta chefer funderar över hur de ska ta upp den anställdes välbefinnande. Ur arbetstagarens synvinkel är frågor som rör arbetsförmåga stora, inkomstrelaterade frågor. I diskussionen deltar sannolikt två personer som båda är nervösa.
För att ta upp frågan kan du söka stöd till exempel i följande perspektiv:
- Chefsarbetet omfattar frågor som rör själva arbetet och arbetets smidighet. Till exempel när någon drar sig ur den gemensamma interaktionen det en arbetsrelaterad fråga som chefen måste ta itu med.
- Intresset för de anställdas välbefinnande är en del av chefsarbetet, och de anställda ser det i allmänhet som något positivt.
- Genom att fråga får du veta om möjliga arbetsrelaterade problem.
- Att vänta löser vanligtvis inte situationen, men gör den istället mer komplicerad.
- Ni kanske inte hittar lösningar direkt, men det hjälper ofta den anställde att du som chef är medveten om situationen och att visa att du förstår situationen ur den anställdes synvinkel.
Detta hjälper dig att ta upp svåra problem till diskussion:
- Kommunikation om organisationens verksamhetsmodeller, såsom modellen för tidigt stöd: chefen behöver inte separat motivera varför hen tar upp frågan.
- Utvecklingssamtalsformulärets frågor om välbefinnande: det är lättare för medarbetaren att ta upp frågor och det är lättare för chefen att ta itu med dem.
- Befintlig kommunikation: Fråga regelbundet hur de anställda mår.
- Att lyfta upp välbefinnandefrågor redan i början av anställningsförhållandet.
- Avsikten är att utreda, vid behov stegvis: chefen behöver ännu inte veta vad som bör göras.
Perspektiv som visat sig fungera bra när man tar upp den anställdes välbefinnande:
- Uttryck för oro – inte en anklagelse
- Vänlighet och förståelse
- Respektfull attityd
- Inga förutfattade meningar
- Coachinggrepp – tar hänsyn till de anställdes egna mål
- Lyssna mer än du talar och våga vänta på ett svar
- Tänkesättet att vi tillsammans söker efter en lösning
- Acceptera att det tar tid att hitta lösningar.