- Esihenkilötyössä voit kohdata tilanteita, joissa työntekijä ei suoriudu työstään kuten ennen tai työntekijän muuttunut käyttäytyminen, kuten ryhmästä vetäytyminen, alakuloisuus, poikkeuksellinen väsymys tai ärtyneisyys herättää huolta. Voi myös olla, että työt jäävät tekemättä tai myöhästyvät, tai huomaat että työntekijä ei selkeästi viihdy työssään. Saatat miettiä mistä muutokset johtuvat – onko kyseessä esimerkiksi työhön vai muuhun elämään liittyvä tilanne, ohimenevä vai pysyvämpi muutos.
- Pahoinvoinnista kertovat merkit ovat luonteeltaan yleisiä, eikä niiden perusteella useinkaan voi päätellä mistä on kysymys, vaan asiaa on selvitettävä keskustellen.
- Useimpia esihenkilöitä mietityttää työntekijän voinnin puheeksi ottaminen. Työntekijän näkökulmasta työkykyyn liittyvät asiat ovat isoja, toimeentuloon liittyviä kysymyksiä. Keskustelutilanteessa on todennäköisesti paikalla kaksi ihmistä, joita molempia jännittää.
Rohkaisua ottaa asia esille voi hakea esimerkiksi seuraavista näkökulmista:
- Esihenkilötyöhön kuuluvat työntekoon ja työn sujumiseen liittyvät asiat. Kun joku esimerkiksi vetäytyy yhteisestä kanssakäymisestä, kyseessä on työhön liittyvä asia, johon esihenkilön täytyy tarttua.
- Kiinnostus työntekijöiden hyvinvoinnista kuuluu esihenkilötyöhön, ja työntekijät kokevat sen pääsääntöisesti myönteisenä asiana.
- Kysymällä saat tietää mahdollisista työhön liittyvistä epäkohdista.
- Odottaminen ei yleensä ratkaise tilannetta vaan tekee sen monimutkaisemmaksi.
- Ette välttämättä löydä heti ratkaisuja, mutta työntekijää auttaa usein jo se, että esihenkilönä olet tietoinen tilanteesta ja osoitat ymmärtäväsi asian työtekijän näkökulmasta.
Vaikeiden asioiden puheeksi ottamista helpottaa:
- Viestintä organisaation toimintamalleista, kuten varhaisen tuen malli: esihenkilön ei tarvitse erikseen perustella, miksi hän ottaa asian esille.
- Kehityskeskustelulomakkeeseen kuuluvat kysymykset hyvinvoinnista: työntekijän on helpompi tuoda asioita esille ja esihenkilön on helpompi tarttua niihin.
- Olemassa oleva keskusteluyhteys: kysy säännöllisesti, mitä kuuluu.
- Hyvinvointiin liittyvien asioiden esillä pitäminen työsuhteen alusta alkaen.
- Tarkoitus on selvitellä, tarvittaessa vaiheittain; esihenkilön ei tarvitse vielä tietää, mitä tulisi tehdä.
Hyviksi havaittuja näkökulmia työntekijän voinnin puheeksi ottamisessa:
- Huolen ilmaisu - ei syytös
- Ystävällisyys ja ymmärtäväisyys
- Kunnioittava asenne
- Ei ennakko-oletuksia
- Valmentava ote – huomioi työntekijän omat tavoitteet
- Kuuntele enemmän kuin puhut ja uskalla odottaa vastausta
- Ollaan yhdessä etsimässä ratkaisua –ajattelutapa
- Hyväksy että ratkaisujen löytäminen vie aikaa.