Resilientti organisaatio
Organisaation resilienssin vahvistaminen parantaa työpaikan kykyä varautua poikkeaviin ja yllättäviin tilanteisiin, mutta tekee organisaatiosta ennakkoluulottoman ja kekseliään suunnannäyttäjän myös normaalimmissa oloissa. Resilientin organisaation toimintatapojen omaksuminen vähentää henkilöstön vaihtuvuutta, lisää asiakasuskollisuutta, kasvattaa myyntiä pitkällä aikavälillä ja ylipäätään tekee organisaatiosta toimintakykyisemmän voimakkaiden muutostrendien keskellä.
Resilientissä työyhteisössä ei tyydytä pelkkiin tilannekohtaisiin pikaratkaisuihin, vaan ymmärretään, että yksittäistä ohjetta tai työtapaa kehittämällä ongelma mahdollisesti vain siirtyy eteenpäin. Tavoitteena on uudistaa ja kehittää toimintaa kokonaisuutena toimivammaksi.
Resilienteissä organisaatioissa on kolme keskeistä toimintatapaa:
- Ihmistä arvostava johtaminen ja toimintakulttuuri Resilientissä organisaatiossa jokainen tietää olevansa organisaatiolleen tärkeä niin ihmisenä kuin ammattilaisena. Kaikki osallistuvat päätöksentekoon ja sen valmisteluun, toiminnan kehittämiseen ja yhteiseen oppimiseen. Resilientissä organisaatiossa huolehditaan, ettei mikään tieto ja osaaminen ole vain yhden ihmisen takana, jotta kriittiset toiminnot saadaan ylläpidettyä kaikissa tilanteissa. Toimintatapoina arvostetaan luovuutta, kaikkien osallistumista ja laadukasta päätöksentekoa. Kriisin tullen osoitetaan paitsi innovatiivisuutta, sitoutumista ja yhteistyökykyä, myös huomattavaa empatiaa ja inhimillisyyttä.
- Yhteistyö Resilientissä organisaatiossa rakennetaan tietoisesti ja tavoitteellisesti hyvää yhteistyötä työyhteisöjen sisällä, osastojen välillä ja verkostojen kanssa. Ihmiset tuntevat toisensa ja keskeiset toimintatapansa ja vaalivat keskinäistä luottamusta. Resilientit organisaatiot ottavat aktiivisen roolin verkostoissa ja rakentavat päämäärätietoisesti luottamuksellisia yhteistyösuhteita.
- Ennakointi ja jatkuvuudenhallinta Resilientit organisaatiot ennakoivat sekä toimintaympäristönsä kehityssuuntia että oman toimintansa kehitystä. Tulevaisuustyöhön osallistuu koko henkilöstö ja sitä tehdään yhdessä verkostojen kanssa, jolloin saadaan laajasti havaintoja. Resilientit organisaatiot myös suhtautuvat vakavasti ja kunnianhimoisesti riskienhallintaan. Riskit, jotka ovat tunnistettavissa ja vältettävissä, minimoidaan ja poikkeamatilanteita varten tehdään ennakkosuunnitelmat. Poikkeamatilanteita myös harjoitellaan.
Tutustu työkaluihin ja koulutukseen
Resilientti työyhteisö kehittää yhdessä parhaan tavan toimia arjessa
Onnistuminen yhdestä näkökulmasta voi olla pulma toisesta näkökulmasta. Siksi on tärkeää tarkastella työtä eri toimijoiden kanssa yhdessä useasta eri näkökulmasta.