Työkuormituksen hallinta ja palautuminen kriisissä

Kriisi- ja muutostilanteissa työkuormitus kasvaa ja palautumiseen ei tunnu olevan aikaa. Toiminnan jatkuvuuden ja työntekijöiden työkyvyn turvaamiseksi juuri kriisissä on hallittava kuormitusta ja huolehdittava palautumisesta.

Vakavissa kriisitilanteissa työpaikan tulee huolehtia toiminnan jatkuvuuden lisäksi myös työntekijöiden hyvinvoinnista. Työntekijöitä koettelee kriisitilanteessa erityisesti lisääntynyt työkuormitus ja rajalliset mahdollisuudet palautumiseen.

Kasautuva kuormitus ja siitä johtuva riittämätön palautuminen heikentävät työkykyä. Tämä vaikuttaa merkittävästi työpaikan resilienssiin eli kriisinkestävyyteen.  

Työkuormituksen hallinnan ennakointi turvallisuuskriittisillä aloilla

Turvallisuuskriittisissä töissä työkuormitusta voi kriisitilanteessa hallita kahdella keinolla: työtä muokkaamalla ja työntekijän voimavaroja vahvistamalla. Molempien keinojen onnistunut käyttäminen työpaikalla ennaltaehkäisee työntekijöiden ylikuormittumista.

Keinoja on esitelty tarkemmin Työkuormituksen hallinta ulkoisessa kriisissä – opas turvallisuuskriittisten alojen työpaikoille -julkaisussa.

Työkuormituksen hallintakeinojen käyttö kriisitilanteessa edellyttää työpaikalta valmistautumista. Työkuormituksen hallinta ulkoisessa kriisissä -oppaasta löytyy ohjeistus ja pohjat, joiden avulla työpaikka voi laatia oman suunnitelman työkuormituksen hallinnasta kriisitilanteen varalle.

Alakohtaiset suositukset työkuormituksen hallintaan

Turvallisuuskriittisten töiden työkuormituksen hallinnassa on alakohtaisia eroja, jotka näkyvät myös kriisitilanteessa. Terveydenhuollon hoitohenkilöstölle, pelastajille ja ensihoitajille sekä ydinvoima-alan valvomo-ohjaajille ja valmiusorganisaation henkilöstölle on laadittu omat suositukset.

 

Työkuormituksen hallinta ulkoisessa kriisissä 

Hantering av arbetsbelastning i en extern kris

Workload management in an external crisis


 

Sosiaali- ja terveysalan palautumisen johtaminen

Sote-alan muutostilanteessa keskeistä on työyhteisön toimivuus, työn sujuvuus, kuormituksen hallinta ja palautumiskeinojen hyvät rutiinit.

Palautunut työyhteisö toimii ja onnistuu tehtävissään, mikä varmistaa myös asiakas- ja potilasturvallisuuden. Palautunut työntekijä jaksaa kehittää työtä ja työyhteisöä sekä omaa osaamistaan, mikä parantaa myös potilaiden ja asiakkaiden hoidon ja palvelun laatua.

Työstä palautuminen mielletään usein yksilön asiaksi, mutta työpaikalla on keinoja palautumisen edistämiseksi jo työpäivän aikana

Työssä tapahtuvaa palautumista voi ja pitää johtaa. Johda palautumista soten muutosmyllerryksessä -opas antaa sote-esihenkilöille kokeiltavaksi lukuisia keinoja kuormituksen hallintaan ja palautumiseen ennen muutosmyllerrystä, sen aikana ja sen jälkeen. 

Kysy lisää asiantuntijoiltamme

Mikael Sallinen

Mikael Sallinen

tutkimuspäällikkö
Sähköpostiosoite
Mikael.Sallinen [at] ttl.fi
Puhelin
+358 30 474 2735
Jaana Laitinen

Jaana Laitinen

tutkimusprofessori
Sähköpostiosoite
jaana.laitinen [at] ttl.fi
Puhelin
+358 30 474 6006