Henkinen ensiapu
Henkistä ensiapua kollegalta kollegalle
Henkisesti kuormittavat tilanteet voivat vaikuttaa henkilöstön työkykyyn, työhön sitoutumiseen ja työssä jaksamiseen. Tilanteita ei kannata työyhteisössä sivuuttaa, vaan käsitellä ohjatusti joko yksilöllisesti tai ryhmässä. Henkinen ensiapu on matalan kynnyksen tukea lievien poikkeamien ja kuormittavien tilanteiden läpikäymiseen.
Henkistä ensiapua keskustelumallia hyödyntäen
Koulutettu ja nimetty tukihenkilö antaa henkistä matalan kynnyksen ensiapua kollegalle SAFER-keskustelumallia käyttäen. Keskustelumallin avulla tukihenkilöt voivat purkaa poikkeamien aiheuttamia reaktioita nopeasti ja systemaattisesti tapahtuman jälkeen.
Koulutettu tukihenkilö on työyhteisön luotettu jäsen, jonka kanssa on helppo jakaa hankalan tilanteen aiheuttamat tuntemukset ja ajatukset. Tukihenkilöiksi on kouluttautunut henkilöstöä monenlaisilta työpaikoilta. Hyväksi on koettu, että henkisen ensiavun tukihenkilöitä on useampia samalla työpaikalla.
Viisi syytä henkisen ensiavun mallin käyttöönottamiseksi
- Tärkeä osa turvallisuuden hallintaa ja työhyvinvointia
- Systemaattisesti hyödynnettynä tukee työkykyä ja hyvinvointia
- Edistää työpaikan turvallisuuskulttuuria
- Nopeuttaa henkistä toipumista vaaratilanteiden jälkeen
- SAFER-tukihenkilö on tuttu ja luotettu työyhteisön jäsen, jolle on helpompi puhua kuin tuntemattomalle
Henkisen ensiavun malli on auttanut työpaikkoja ottamaan itse haltuun henkisesti kuormittavista tilanteista toipumista ja niistä palautumista.
Henkisen ensiavun mallin taustaa
Henkisen ensiavun malli pohjautuu kriisipsykologi Jeffrey Mitchellin luomaan malliin. Sitä on kehitetty Suomessa Finavialla ja Helsingin kaupungilla Anna-Maria Teperin johdolla. Mallista on julkaistu tutkimustietoa EduSafe-hankkeesta sekä Työsuojelurahaston loppuraportissa.