Ota käyttöön ja opi arvioiden
Vakiinnuttamisprosessissa ahkera uudistuksesta tiedottaminen on tärkeää, samoin vaikutuskanavien avaaminen ja selkeyttäminen sen osalta, miten työtekijät voivat osallistua ja vaikuttaa uudistuksen toteuttamiseen. Vaikka kaikkien työntekijöiden ei tarvitse tietää jokaista yksityiskohtaa, olisi kaikkien hyvä tietää, mistä lisätietoa saa ja miten omia näkemyksiä voi tuoda esiin. Tätä kautta myös palvelua käyttävien ammattilaisten kokemukset ja näkemykset saadaan paremmin huomioiduiksi ja etäpalveluiden uudistaminen voi sujua saumattomammin.
Arviointityökaluja
Vakiintunuttakin etäpalvelua ja sen käyttöä kannattaa arvioida. Arviointiin voi käyttää esimerkiksi erilaisia työntekijöille ja asiakkaille suunnattavia tyytyväisyyskyselyjä. Alla olevat arviointityökalut on laadittu aiempaa tutkimusnäyttöä ja -kirjallisuutta soveltaen, ja niitä kannattaa räätälöidä oman organisaation tarpeisiin sopiviksi.
Arvioinnin työkaluja | Materiaalit |
---|---|
Kysely asiakkaan etävastaanottokokemuksesta | |
Teknologian käyttöä työssä koskeva kysely | |
Käyttöliittymän arviointilomake | |
Työntekijän teknoimua koskeva kysely | |
Työyhteisön työilmapiiriä koskeva kysely | |
Työfiilis-kysely | |
Asiakastyö-kysely | |
Työolot-kysely | |
Esihenkilötyötä arvioiva kysely | |
Kokeilut käytäntöön -työkirja | |
Oppaita | |
Työterveyslaitos: Opas työterveyshuoltojen digitaaliseen tietojen antoon, neuvontaan ja ohjaukseen | |
Opas asiakkaiden osallistumisen edistämiseen kuntapalveluiden kehittämisessä | |
Työhyvinvoinnin opas | |
Muita resursseja | |
Yhdessä kehittämisen perusohje esihenkilöille |
Lähteitä:
Yhdessä kehittämisen perusohje esihenkilölle löytyy Tampereen yliopiston Työhyvinvoinnin tutkimusryhmän Kehitä työhyvinvointia -sivustolta. Sivustolta löytyy myös muuta hyödyllistä sisältöä työhyvinvointia koskien sekä ohjeita kyselyiden käyttöön.