Utbildningen Stöd för arbetsförmågan
Välkommen att studera
Vad?
Denna utbildning, Stöd för arbetsförmågan, var en del av Marins regerings Arbetsförmågeprogram, som genomfördes 2019–2023. Arbets- och näringsministeriet ansvarade för Arbetsförmågeprogrammet och genomförde det i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet.
För vem?
Utbildningen är väl lämpad för alla som arbetar med stöd av arbetsförmåga och sysselsättning, de som är intresserade av ämnet och studerande inom området. Utbildningen är också väl lämpad för yrkespersoner som arbetar inom välfärdsområdena.
Mål
Syftet med utbildningen Stöd för arbetsförmågan är att stärka yrkespersoners kompetens i att ge stöd för arbetsförmåga och sysselsättning och hjälpa dem att tillämpa sina lärdomar i arbetet. Utbildningen ger yrkespersoner färdigheter att utföra sektorsövergripande och multiprofessionellt arbete i olika nätverk utifrån kundens behov och mål. Utbildningen ger yrkespersoner färdigheter att bygga nätverk och utveckla tjänster. Dessutom ger utbildningen en introduktion i god praxis och goda verksamhetsmodeller för att stödja arbetsförmåga och sysselsättning. Utbildningen ger färdigheter att tillämpa det man lärt sig i sitt eget arbete.
Utbildningen bygger på ett konstruktivistiskt inlärningskoncept, där inlärning ses som en aktiv process för att bygga kunskap. Den centrala idén är att kunskap inte överförs, utan att deltagarna själva bygger upp, det vill säga konstruerar den.
Utbildningens innehåll
Webbmaterialet består av sju avsnitt:
- Kunddelaktighet
- Identifiering och bedömning av servicebehovet
- Plan för att stödja arbetsförmågan
- Metoder för att stödja arbetsförmågan
- Servicesystemet och samarbetet
- Samordning av tjänster
- God praxis och bra verksamhetsmodeller
Förutom text innehåller webbläromedlet videor och podcast-inslag, samt en inlärningsuppgift i anslutning till varje avsnitt.
Omfattningen av webbmaterialet är 54 timmar, dvs. 2 studiepoäng.
På sidan Ordlista kan du bekanta dig med de viktigaste begreppen i utbildningen.
När du gör provet i slutet av utbildningen får du också ett intyg över utbildningen.
Bakgrunden till Materialet
Principen för planeringen av utbildningens innehåll och material har varit samutveckling. I en riksomfattande workshop berättade ett omfattande nätverk av sakkunniga och erfarenhetsexperter vad utbildning i stöd för arbetsförmågan bör innehålla. Workshopens arbete betonade i synnerhet kunddelaktighet, sektorsövergripande samarbete, identifiering av servicebehov, metoder insatta i rätt tid för att stödja arbetsförmågan, nätverkande och koordinering av tjänster.
Deltagarna önskade sig ett mångsidigt utbildningsmaterial. Förutom texter önskade sig deltagarna videor, podcast-inslag, bloggar, artiklar, processdiagram, handlingsmodeller och fallbeskrivningar.
Den andra principen var att dra nytta av redan befintligt utbildningsmaterial och sammanställa det till en meningsfull helhet. Materialet har sammanställts utifrån förslag från workshopen.
Den första versionen av utbildningen testades i sju utbildningar 2021. I utbildningarna deltog totalt 223 yrkespersoner som arbetade i utvecklingsprojekt som finansierades av Arbetsförmågeprogrammet eller representerade projektens samarbetspartner, såsom FPA, AN-tjänster, serviceproducenter för rehabilitering och organisationer.
Utbildningen utvärderades enligt principerna för utvecklande bedömning. Deltagarna fyllde i en inledande enkät före utbildningen. Den avslutande enkäten gjordes efter utbildningen och en senare enkät genomfördes sex månader efter avslutad utbildning. Dessutom tillfrågades yrkespersonernas kunder om deras erfarenheter av yrkespersonernas kompetens och kundbemötande. Den erhållna utvärderingsinformationen användes för att vidareutveckla utbildningen.
Om du vill kan du läsa mer: Nevala N, Unkila K, Rivinoja T, Henriksson M, Vastamäki J. Työkyvyn tuki -koulutus rakentaa yhteistä osaamista. Työterveyslääkäri 2022;39(3):50-53. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/tyt/article/ttl02095?toc=1117366
Tillgänglighet
Vi har strävat efter att göra utbildningen så tillgänglig som möjligt. När tillgänglighet beaktas så mycket som möjligt kan olika personer delta i utbildningen självständigt. Tillgänglig utbildning i detta sammanhang innebär teknik, användarvänlighet och begripligt innehåll.
Referera till materialet
Utbildningsmaterialet får användas fritt. Nämn alltid källan vid användning: Utbildningen Stöd för arbetsförmågan, Arbetshälsoinstitutet 2022.
Upphovsmän
Utbildningen Stöd för arbetsförmågan har utvecklats av:
- Nina Nevala, FD, docent, yrkeslärare, ledande expert, Arbetshälsoinstitutet
- Kirsi Unkila, PL, socialarbetare, samordnare för arbetsförmågan, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Jussi Niemelä, PeM, EM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Janita Julkunen, tradenom, Arbetshälsoinstitutet
- Telma Rivinoja, PeM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Kimmo Tarvainen, ML, överläkare, social- och hälsovårdsministeriet
- Kirsi Lappalainen, ED, yrkeslärare, företagshälsovårdare, produktchef, Arbetshälsoinstitutet
- Mikko Henriksson, PM, specialyrkesexamen i företagsledning, Arbetshälsoinstitutet
- Maria Hirvonen, SVM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Liisi Räikkönen, SVM, samordnare, Arbetshälsoinstitutet
- Leini Sinervo, PM, utvecklingschef, Institutet för hälsa och välfärd
- Elina Weiste, PD, docent, äldre forskare, Arbetshälsoinstitutet
- Pirita Männikkö, PM, sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Pekka Laine, FM, EM, NaK, utvecklingschef, Arbetshälsoinstitutet
- Satu Lehtinen, FM, specialsakkunnig, Arbetshälsoinstitutet
- Jaana Vastamäki, PD, specialsakkunnig, social- och hälsovårdsministeriet
Grafisk design: Mika Kautto, Source Creative Oy.
Ordlista
Sektorsövergripande och multiprofessionellt arbete förutsätter att yrkespersonerna har ett gemensamt språk och gemensamma begrepp. I den här utbildningen använder vi Ordlista om de gemensamma tjänsterna inom social-, hälsovårds- samt arbets- och näringsgrenarna (Sotete-ordlistan).
Dessutom kan du besöka THL:s nya webbplats för social- och hälsovårdsreformens nyckelbegrepp.
Visa de viktigaste begreppen i denna utbildning i följande lista genom att klicka på begreppen och läsa den beskrivning som öppnas.
Lagstiftning
Nedan beskrivs de viktigaste lagarna relaterade till utbildningsavsnitten och deras innehåll.
|
om sektorsövergripande främjande av sysselsättningen 381/2023
Lag om service och stöd på grund av handikapp
3.4.1987/380
Lag om funktionshinderservice 675/2023 (inte ännu i kraft)
Lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012)
Lag om ändring och temporär ändring av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice 337/2022
2 kap. Serviceprocessen för arbetssökande
3 kap. Arbetsförmedling
4 kap. Information och rådgivning, sakkunnigbedömningar, vägledning för yrkesval och karriär samt träning och prövning
5 kap. Arbetskraftsutbildning
6 kap. Arbetssökandes frivilliga studier som stöds med arbetslöshetsförmån
7 kap. Lönesubvention
10 kap. 3 § Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen
12 kap. Genomförande av offentlig arbetskrafts- och företagsservice och tillhörande samarbete
Lagen definierar uppgifterna för välfärdsområdets socialtjänster, arbete i klientens intresse och gott klientbemötande samt planeringen och genomförandet av tjänsterna.
I 17 § i lagen fastställs uppgifterna för och genomförandet av social rehabilitering.
36 § lagen ålägger en anställd hos välfärdsområdets socialvård som i sitt arbete har fått kännedom om en person som behöver socialvård att omedelbart bedöma personens behov av brådskande hjälp.
Syftet med denna lag är att främja de handikappades förutsättningar att leva och vara verksamma som jämbördiga medlemmar av samhället samt att förebygga och undanröja olägenheter och hinder som handikappet medför.
Med handikappad avses i denna lag den som på grund av skada eller sjukdom under långa tider har särskilda svårigheter att klara av de funktioner som hör till normal livsföring.
Välfärdsområdet ska sörja för att tjänster och stöd för handikappade ordnas så att de till innehållet och omfattningen är sådana som behovet i välfärdsområdet påkallar. Vid anordnande av service och stöd enligt denna lag ska klientens individuella hjälpbehov beaktas.
I samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen bedömer arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans en arbetslös persons servicebehov på ett sektorsövergripande plan, planerar och samordnar den service som är ändamålsenlig för att arbetslösa ska få arbete så att den bildar en sammanhängande helhet samt ansvarar för att serviceprocessen framskrider och följs upp (2 § i lagen).
Sysselsättning av en arbetslös kräver samordning av tjänster i enlighet med samarbetsmodellen, om anställningen hindras av begränsningar i arbets- och funktionsförmågan som påverkar sysselsättningen eller problem med livskontrollen som inte kan lösas enbart genom samråd mellan myndigheter (3 § i lagen).
Enligt 11 § får arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten behandla uppgifter som gäller en arbetslös person för att sköta sina uppgifter enligt denna lag i fråga om samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd samt för tillsyn, utveckling, uppföljning, bedömning, statistikföring, prognostisering och styrning som hänför sig till dessa uppgifter.
Enligt denna lag ordnar och betalar Folkpensionsanstalten ersättning för rehabilitering samt tryggar rehabiliteringsklientens försörjning under rehabiliteringstiden. Rehabiliteringsplanen är en skriftlig plan som utarbetats för att främja och stödja personens rehabilitering.
Enligt 6 § ordnar Folkpensionsanstalten ändamålsenlig yrkesinriktad rehabilitering för att stödja eller förbättra den försäkrades arbets- och förvärvsförmåga eller förebygga arbetsoförmåga, om en sjukdom, ett lyte eller en kroppsskada som konstaterats på behörigt sätt har medfört eller under de närmaste åren uppskattas medföra en väsentlig försämring av den försäkrades arbets- eller studieförmåga och förvärvsmöjligheter.
Enligt 7 § ordnar Folkpensionsanstalten som yrkesinriktad rehabilitering enligt 6 § 1) undersökningar som syftar till att utreda rehabiliteringsbehovet och rehabiliteringsmöjligheterna, 2) arbets- och utbildningsförsök, 3) träning som syftar till att bevara och förbättra arbetsförmågan och därmed göra det möjligt för rehabiliteringsklienten att fortsätta sitt arbete, 4) arbetsträning, 5) grundutbildning, vidareutbildning och omskolning för ett yrke eller ett arbete som med tanke på de begränsningar sjukdomen, lytet eller kroppsskadan medför är lämpligt för den försäkrade samt allmänbildande utbildning och träning som är nödvändig för utbildningen i fråga, 6) andra åtgärder som kan jämställas med dem som räknas upp i 1–5 punkten och som är nödvändiga med tanke på studier eller arbete.
Enligt 7 a § i lagen ska Folkpensionsanstalten i form av yrkesinriktad rehabilitering för unga ordna tjänster för utredning och bedömning av rehabiliteringsbehovet, rehabiliteringsmöjligheterna och möjligheterna att studera och få arbete samt coachningstjänster.
Enligt 8 § i lagen ska Folkpensionsanstalten, i syfte att förbättra eller bevara en försäkrads arbetsförmåga och förvärvsmöjligheter, som yrkesinriktad rehabilitering ordna nödvändiga dyra och krävande hjälpmedel och betala ersättning för kostnaderna för dem till den försäkrade, om han eller hon till följd av sjukdom, lyte eller kroppsskada inte klarar studier eller arbete utan dem eller skulle ha oskäligt svårt eller tungt att klara sig utan hjälpmedel.
Enligt 9 § ordnar Folkpensionsanstalten krävande medicinsk rehabilitering för försäkrade under 65 år för att klara av arbete, studier eller andra vardagssysslor samt för att vara delaktig.
Enligt 11 a § i lagen ersätter Folkpensionsanstalten ändamålsenlig rehabiliterande psykoterapi i syfte att stödja eller förbättra 16–67-åriga försäkrades arbets- eller studieförmåga, om en mental störning som konstaterats och diagnostiserats på behörigt sätt hotar den försäkrades arbets- eller studieförmåga.
Enligt 12 § i lagen kan Folkpensionsanstalten betala ersättning för och ordna också annan yrkesinriktad eller medicinsk rehabilitering än sådan som den är skyldig att ordna (rehabilitering enligt prövning).
Vid planeringen av de konstruktioner, arbetslokaler, arbetsmetoder och produktionsmetoder som kommer att ingå i arbetsmiljön samt av användningen av de maskiner, arbetsredskap och andra anordningar samt hälsofarliga ämnen som är avsedda att användas i arbetet ska arbetsgivaren vid behov beakta personer med funktionshinder och andra arbetstagare i fråga om vilka utförande av arbetet samt hälsan och säkerheten i arbetet även i övrigt förutsätter särskilda åtgärder. (12 §)
Ändringarna i arbetarskyddslagen (1.6.2023) preciserar arbetsgivarens arbetarskyddsskyldigheter. Ett av syftena med ändringarna är att främja möjligheterna för personer som fyllt 55 år att orka i arbetet och minska antalet personer som tidigt lämnar arbetslivet. Ändringarna syftar också till att förhindra arbetsoförmåga och förbättra de anställdas möjligheter att arbeta längre när de är arbetsföra.
I samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd som främjar sysselsättningen bedömer arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten tillsammans en arbetslös persons servicebehov på ett sektorsövergripande plan, planerar och samordnar den service som är ändamålsenlig för att arbetslösa ska få arbete så att den bildar en sammanhängande helhet samt ansvarar för att serviceprocessen framskrider och följs upp (2 § i lagen).
Sysselsättning av en arbetslös kräver samordning av tjänster i enlighet med samarbetsmodellen, om anställningen hindras av begränsningar i arbets- och funktionsförmågan som påverkar sysselsättningen eller problem med livskontrollen som inte kan lösas enbart genom samråd mellan myndigheter (3 § i lagen).
Enligt 11 § får arbetskraftsmyndigheten, välfärdsområdet och Folkpensionsanstalten behandla uppgifter som gäller en arbetslös person för att sköta sina uppgifter enligt denna lag i fråga om samarbetsmodellen för sektorsövergripande stöd samt för tillsyn, utveckling, uppföljning, bedömning, statistikföring, prognostisering och styrning som hänför sig till dessa uppgifter.
Enligt 7 a § i lagen ska Folkpensionsanstalten i form av yrkesinriktad rehabilitering för unga ordna tjänster för utredning och bedömning av rehabiliteringsbehovet, rehabiliteringsmöjligheterna och möjligheterna att studera och få arbete samt coachningstjänster.
I syfte att nå rehabiliteringsmålen ska inom ramen för tjänsterna inom den yrkesinriktade rehabiliteringen för unga samarbete bedrivas med de aktörer som är behövliga med hänsyn till rehabiliteringsklienten.
Syftet med lagen är att främja de handikappades förutsättningar att leva och vara verksamma som jämbördiga medlemmar av samhället samt att förebygga och undanröja olägenheter och hinder som handikappet medför.
Enligt 12 § i lagen ska välfärdsområdet och kommunen för att förbättra de handikappades förhållanden samarbeta med olika myndigheter, anstalter och handikapporganisationer samt med andra samfund vilkas verksamhet har ett nära samband med de handikappades levnadsförhållanden.
Ge respons
Du kan ge respons på denna utbildning via länken nedan. Responsen kan gälla innehållet i utbildningen eller den tekniska implementeringen.
Vänligen ge respons via denna länk.
Respons samlas in fram till den 1 september 2025. Tack för din respons!