Työikäisten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukokonaisuus – hyviä käytäntöjä
Yhteistyötä työikäisen asiakkaan parhaaksi
Jotta työikäisten terveydenhuolto toimii, on palvelujärjestelmän osien ja palveluntuottajien välistä yhteistyötä kehitettävä. Tämä tarkoittaa työikäisten palvelukokonaisuuden rakentamista, jossa hyvinvointialueella työikäisen erityistarpeet ja työkyvyn tukiasiat otetaan monitasoisesti huomioon.
Työkyvyn tuki yhteistyön keskiössä
Työkyvyn tukeminen on työterveyshuollon ydinosaamista. Työterveyshuolto on ainoa terveydenhuollon toimija, jolla on suora yhteys työpaikkaan. Yhteys mahdollistaa muun muassa oikea-aikaisen ja tarvittaessa tuetun työhön paluun sairausloman jälkeen. On tärkeää, että kun esimerkiksi perusterveydenhuollossa havaitaan työkykyyn liittyviä ongelmia – vaikkapa pitkittyneitä ja toistuvia sairauspoissaoloja – voidaan potilas sujuvasti ohjata työterveyshuoltoon työkyvyn tukitoimia varten. Jotta työkyvyttömyyden uhkaan voidaan puuttua hoidon, kuntoutuksen ja tuetun työhön paluun avulla, on tärkeä tunnistaa uhka ajoissa. Tässä työssä tarvitaan kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden panosta.
Työttömyys voi erityisesti pitkittyessään vaikuttaa monin tavoin terveyteen ja myös työkykyyn. Työttömien terveystarkastukset ja työkykyarviot tehdään nykyisin usein perusterveydenhuollossa, jossa tähän ei aina ole tarvittavaa erityisosaamista tai resursseja. Työterveyshuollon osaamisella olisi mahdollista tukea työttömän työkykyä nykyistä tehokkaammin ja monipuolisemmin. Tavoitteena on, että hyvinvointialuiella työterveyshuolto voisi työttömänkin työkykyyn liittyvissä asioissa kumppani muulle terveydenhuollolle, kuntoutukselle ja TE-palveluille.
Työssä käyvän sairaanhoito
Työikäisen sairaanhoito toteutuu työterveyshuollossa, mutta myös perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa. Jotta asiakaslähtöisyys sekä sujuvat, oikea-aikaiset ja tarkoituksenmukaiset sairaanhoitopalvelut toteutuisivat, ja päällekkäistä toimintaa olisi mahdollisimman vähän, on yhteistyö työterveyshuollon ja muiden sote-toimijoiden välillä ensiarvoisen tärkeää.
Jouheva työikäisen ohjaaminen palveluntuottajalta toiselle ja saumaton tiedonkulku mahdollistavat tehokkaan ja vaikuttavan sairaanhoidon. Tärkeää on myös, että työhön liittyvät sairaudet tunnistetaan sote-palveluissa, ja että työterveyshuolto kytketään osaksi niiden ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta.
Työterveyshuollon osaaminen mukaan hyvinvointialueiden ja kuntien HYTE-toimintaan
Työterveyshuolloissa toteutetaan laaja-alaisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä osana työterveyshuollon perusprosesseja. Myös työpaikoilla tehdään hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. TYÖKE-hankkeen myötä työterveyshuollon toimijoita on useilla alueilla saatu mukaan HYTE-verkostoon. Työterveyshuollon osaamista on hyödynnetty esimerkiksi alueellisissa hyvinvointikertomuksissa ja -suunnitelmissa. Tämän myötä työikäinen ja työkyvyn näkökulma näkyy vahvemmin alueellisessa HYTE-työssä.
Työikäisten terveyden- ja sairaanhoitoa koskevan tiedon yhteiskäyttö
Työterveyshuollolle on tärkeää saada käyttöön muualla terveydenhuollossa syntyvä potilas- ja asiakastieto, erityisesti, kun potilaalla on työkykyyn vaikuttava ongelma. Myös työterveyshuollossa kirjattavat tiedot ovat hyödyllistä saada muiden ammattilaisten käyttöön, jotta työikäisen terveyden- ja sairaanhoitoon saadaan mukaan työkyvyn näkökulma. Tietojen välittyminen toimijalta toiselle edesauttaa myös sairaanhoidon sujuvuutta ja vähentää toimintojen päällekkäisyyttä.