Viktiga lagstadgade skyldigheter gällande arbetssäkerhet
Arbetsgivaren
Arbetsgivaren är skyldig att sörja för arbetstagarnas säkerhet och hälsa i arbetet.
Arbetsgivaren är skyldig att utreda och bedöma riskerna i arbetet (till exempel olycksfalls- och kemikalierisker, bullerskador) och minska dem vid behov. Experthjälp kan behövas för att bedöma arbetstagarnas kemikalieexponering.
Arbetsgivaren ska, baserat på riskbedömningen, ge arbetstagaren information om olägenheter och riskfaktorer på arbetsplatsen samt se till att arbetstagaren får undervisning och arbetsinstruktioner. Användning av farliga kemikalier förutsätter att utförliga arbetsinstruktioner utarbetas. Innan arbetet påbörjas ska arbetsgivaren försäkra sig om att arbetstagaren har förstått de givna instruktionerna.
På arbetsplatsen ska det finnas en uppdaterad förteckning över kemikalier som används på arbetsplatsen. Arbetstagarna ska vid behov ha tillgång till kemikaliernas säkerhetsdatablad. En kemikalie som saknar säkerhetsdatablad eller motsvarande information får inte användas på arbetsplatsen.
Arbetsmiljön och arbetsredskapen ska vara lämpliga för arbetet och möjliggöra säkert arbete.
Arbetsgivaren förser arbetstagaren med personlig skyddsutrustning som uppfyller standardiserade krav, är ändamålsenliga och har lämplig passform, i det fall att faran inte kan undvikas eller begränsas tillräckligt genom andra åtgärder. Arbetsgivaren ska övervaka att skyddsutrustningen används enligt anvisningarna.
Arbetsgivaren ska ordna företagshälsovård för sina anställda, som bland annat utreder och bedömer arbetsförhållandena ur hälsosynvinkel och följer upp arbetstagarnas hälsa och arbetsförmåga.
Arbetstagaren
Arbetstagaren ska följa arbetsgivarens anvisningar och iaktta nödvändig noggrannhet och försiktighet. Arbetstagaren ska också noggrant och i enlighet med instruktionerna använda och underhålla sin personliga skyddsutrustning.
Arbetstagaren ska med de medel som står till förfogande ta hand om sin egen och de andra arbetstagarnas säkerhet.
Arbetstagaren ska informera arbetsgivaren om eventuella brister och problem.
Arbetsgivaren och arbetstagaren
Arbetsgivaren och arbetstagarna ska i samarbete upprätthålla och förbättra arbetssäkerheten på arbetsplatsen.
Skyldigheter på en gemensam arbetsplats med många arbetsgivare
På en gemensam byggarbetsplats ska den arbetsgivare som är huvudentreprenör eller den byggherre som leder projektet eller någon annan utsedd person som leder eller övervakar sörja för den allmänna säkerheten. Byggherren leder arbetarskyddssamarbetet och fastställer verksamhetsprinciperna.
Arbetarskyddschefens uppgifter sköts på den gemensamma arbetsplatsen av den arbetsgivare som utövar den huvudsakliga bestämmanderätten eller är huvudentreprenör, om arbetsgivarna inte har utsett en gemensam arbetarskyddschef.
Entreprenörerna för olika delprojekt vägleder och introducerar sina anställda, deltar i säkerhetssamarbetet samt leder och övervakar arbetet i egna projekt.
På en gemensam byggarbetsplats har arbetstagare som är anställda av olika arbetsgivare rätt att välja en gemensam arbetarskyddsfullmäktig och suppleanter.
Var och en sköter för sin del och i samarbete med huvudentreprenören, arbetsgivaren och egenföretagaren att informationsutbytet som påverkar säkerheten fungerar på den gemensamma byggarbetsplatsen.